چگونه تولید محتوا کنیم ؟ راهنمای جامع تولید محتوا

این یک مقاله وبلاگی نیست بلکه یک دوره فشرده آموزش تولید محتوا است . یک راهنمای کامل تولید محتوا برای کسانی که علاقمند به این حوزه هستند  پس قلم و کاغذ را بردارید و مراحل گفته شده را گام به گام اجرا کنید .

امروزه هر کسی از هر کجای دنیا می‌تواند تولید محتوا کند، اما همه نمی‌توانند محتوایی ایجاد کنند که واقعاً کارساز باشد و بر مخاطبان هدف خود تأثیر بگذارد. شما هر روزه با انواع و اقسام محتواهایی که در اینترنت وجود دارد سر و کار دارید . سایت ها ، بلاگ ها ، کلیپ ها ، عکس ها ، پست های شبکه های اجتماعی و .. نمونه ای از انواع محتوا هستند که در سرتاسر وب وجود دارند و شما هر روزه با آنها در تعامل هستید.
محتوا ، شکل های زیادی به خود می گیرد از ویدئوهای یوتیوب گرفته تا مقالات وبلاگ و حتی همین شکل محتوا نیز از وب سایتی به وب سایت دیگر می تواند متفاوت باشد . با توجه به انبوه محتوای موجود در وب، به نظر می‌رسد که به راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید و شروع به تولید محتوای خود کنید. همه چیز به خوبی پیش می‌رود، شما کاری را که دوست دارید انجام می دهید و مردم هم به وب سایت شما سرازیر خواهند شد، درست است؟ خب جواب من این است : هم بله و هم خیر.  تولید محتوا به همین راحتی نیست و در واقع چیزی فراتر از راه اندازی وبلاگ و یا ایجاد یک پیج است. شما به یک دستورالعمل نیاز دارید ، یک راهنمای تولید محتوا . هر چند هیچ فرمول تعریف شده ای برای تولید محتوا وجود ندارد، اما با رعایت نکات زیر می توان محتوای ارزش آفرین و موثر تولید کرد.

راهنمای تولید محتوا

حالا با هم مراحل تولید محتوا را دنبال می کنیم ، البته محتوای خوب و ارزش آفرین :

 

تولید محتوا چیست؟

 

پس تولید محتوا دقیقا چیست؟ از منظر بیرونی، ممکن است تولید محتوا کار آسانی به نظر بیاید. تنها کاری که سازندگان محتوا باید انجام دهند این است که ایده‌ای بیاورند، آن را اجرا کنند و در پلتفرم دلخواه خود منتشر کنند. چه آسان ؟ ! هر چند این تعریف و مراحل سه گانه ذکر شده تا حدودی درست است اما در واقع کاری است که واقعا نیازمند برنامه ریزی دقیق، استراتژی اجرا و مهارت و تخصص است. مراحل تولید محتوا به بیان ساده در چهار گام خلاصه می شود :
1.    انتخاب ایده ی جذاب. 
2.    تعیین نوع محتوا و انتخاب قالب مناسب برای محتوا و پلتفرم مناسب برای انتشار آن.
3.    تعیین استراتژی تولید محتوا که شامل سئو، بازاریابی و تعیین مخاطب هدف و ممیزی محتوا است.
4.    انتشار محتوا

 

انواع محتوا

 

محتوا انواع مختلفی دارد. شما می توانید تنها از یک نوع یا ترکیبی از انواع مختلف برای افزایش مخاطبین خود استفاده کنید. رایج ترین انواع محتوا عبارتند از:

 

•    وبلاگ ها: وبلاگ ها جایگاه مهمی در استراتژی بازاریابی برای صاحبان برند و کسب و کارها دارند. زیرا علاوه بر خواندن و اشتراک گذاری سریع، به آسانی در نتایج موتور جستجوی گوگل ظاهر می شوند. همین دسترسی ساده باعث برقراری ارتباط آسان و پایدار با مخاطبان شما می شود. خب البته نباید از مشکلات احتمالی وبلاگ ها هم غافل شد از معایب وبلاگ ها می توان به عدم مدیریت صحیح و بهینه سازی از لحاظ سئو و کلمات کلیدی اشاره کرد که ممکن است در ترافیک سایت و جذب مخاطبین تاثیر منفی داشته باشد.

 

•    محتوای طولانی: اغلب شامل مقالات علمی ، بروشورها و دستورالعمل ها بوده و معمولا بین 5000 تا 15000 کلمه دارند. این نوع محتوا بسیار ارزشمند هستند. مقاله راهنمای تولید محتوا هم که مشغول خواندش هستید از همین نوع محتوا می باشد .

 

•   محتوای اینفوگرافیک:  اگر می‌خواهید اطلاعات را به روشی آسان منتقل کنید، اینفوگرافیک ها یک پیشنهاد عالی محسوب می شوند .اینفوگرافیک ها صفحات تصویری- نوشتاری بوده که برای انتقال و فهم سریع مطالب استفاده می شوند . از آنجایی که داده ها یا اطلاعات در قالب تصویری ارائه می شوند ، مخاطبان تمایل دارند آنها را به اشتراک بگذارند .

 

•    میم ها: میم ها همه جا پیدا می شوند و البته بسیار محبوب هستند و می توانند در هر جایی از پست های وبلاگ گرفته تا مقالات جدی، مورد استفاده قرار گیرند. میم ها، حاوی محتوای طنزی هستند که به راحتی قابل اشتراک گذاری و انتشار در فضای مجازی هستند هر چند معمولاً ارزش محتوایی کمی دارند. توجه داشته باشید که اگر از میم ها به درستی استفاده نشود ممکن است کاربران با آنها ارتباط برقرار نکنند و این به ضرر شما تمام شود . 

میم چیست

•    ویدئوها: بگذارید یکی از قوی ترین ابزارهای اینترنت را معرفی کنم : کلیپ یا همان محتوای ویدئویی . محتوای ویدئویی در جذب مخاطبان تاثیر بسیار زیادی دارد. با وجود شبکه اجتماعی قدرتمندی مانند یوتیوب دیگر نگران اشتراک گذاری و دیده شدن آنها هم نخواهید بود . ضمنا در یوتیوب کلیپ آموزشی خوبی درباره آموزش تولید محتوا و  چگونه تولید محتوا کنیم ؟ و انواع محتوا وجود دارد .

 

تولید محتوای ویدئویی

 

•    نقد و بررسی : اگر در زمینه خاصی تخصص دارید نقد و بررسی که در مورد محصول ، کتاب و یا فیلمی انجام می دهید، نشان دهنده تجربه و آگاهی شما در آن موضوع خاص بوده و صد البته در جذب مخاطب بسیار موثر است . 

 

•    مطالعات موردی: اگر می خواهید در زمینه کاری خودتان پیشتاز باشید با انتشار مطالعات موردی تولید محتوا کنید . مطالعات موردی ، نتیجه تحقیق و بررسی شما درباره یک موضوع یا محصول خاص هستند که در قالب مقاله و اعداد و ارقام آماده و منتشر می شوند . بعنوان مثال اگر فروشنده محصولات ارگانیک هستید می توانید از مشتریان خود درباره میزان اثر دانه چیا بر لاغری سوال کنید و آمار جمع شده در یک بازه چند ماهه را بصورت یک پست وبلاگی در سایت خود منتشر کنید .

 

•    مقالات سفید:  تقریبا مشابه مطالعات موردی هستند . در مقالات سفید ، ابتدا یک مشکل برای خواننده مطرح می شود و سپس راه حل مناسبی برای آن ارائه می شود . این مقالات در مورد موضوع مورد نظر ، بررسی عمیقی انجام داده و اطلاعات کاملی را به مخاطب می دهند .

به گفته "لیندسی کولوویچ کاکس" این نوع مقالات دارای چند ویژگی هستند:


-    مفصل بوده و ساختار منظم دارند.
-    از کتابهای الکترونیک فشرده تر هستند و از سبک مناسبی استفاده می کنند.
-    دارای فرمت مناسب هستند.

 

•    مطالب قابل دانلود مانند ایبوک ها و گزارشات: معمولا بازدیدکنندگان برای مطالب ارزشمند به سایت شما مراجعه می کنند. شما می توانید مطالب ارزشمند و جذاب را در قالب ایبوک ها یا دستورالعمل ها و گزارشات دانلود کرده و در اختیار مخاطبین خود قرار دهید. این موارد منابع عالی اطلاعاتی هستند و ایجاد آن ها نیز آسان است. در ضمن برای کشف ایده های جدید ، از مخاطبین خود بخواهید در لیست اشتراک خبرنامه سایت و یا ایمیل شما عضو شوند تا مطالب جدید برایشان ارسال شود.

 

مقایسه انواع محتوا

 

اهمیت تولید محتوا

 

جمله معروف "محتوا پادشاه است" را شنیده اید. اگرچه این حرف تا حدی درست است اما هر نوع محتوایی نمی تواند بهترین باشد. این جمله در مورد محتوای خوب و ارزش آفرین صادق است  . چنین محتوایی باعث بالا رفتن ترافیک سایت شما شده و بازدیدکنندگان را ترغیب می کند تا در سایت شما اقدامی انجام دهند. اگر محتوا ارزش و عیار کافی داشته باشد مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و حتی آن را به اشتراک می گذارد و این به ماندگاری محتوا کمک می کند.
تولید محتوا ( البته از نوع با کیفیتش ) ، شما را در حوزه کاری خودتان پیشتاز می سازد. زیرا آنچه تولید کرده اید بازتابی از دانش، مهارت و تخصص شماست. وقتی شما دانسته های خود را به بهترین شکل ممکن برای مخاطبان به تصویر می کشید در ذهن مخاطبان تصویر مثبتی از خود بجا می گذارید و این باعث جذب و برقراری ارتباط مستمر مخاطبان با شما می شود. ایجاد محتوای با کیفیت مزایای زیادی برای تولید کننده آن دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم .

 

مزایای محتوای خوب برای تولید کننده محتوا :


•    بهتر دیده شدن در فضای مجازی
•    افزایش ترافیک وبسایت
•    افزایش آگاهی مردم از برند
•    کسب رتبه بهتر در نتایج موتور جستجو (سئوی بهتر)
•    دستیابی به مخاطبین هدف
•    ایجاد سرنخ های بیشتر ارتباطی در عین مقرون به صرفه بودن 
•    افزایش درآمد

 

سه نکته مهم دیگری که در تولید محتوا باید مدنظر قرار دهید عبارتند از :


•    انتشار اطلاعات صحیح برای مخاطبین
•    لینک سازی داخلی
•    کلمات کلیدی


به خاطر داشته باشید بازدید کنندگان به دنبال محتوای با ارزش به وبسایت شما می آیند. سایر جنبه های سایت مانند طراحی و... محتوای شما را تکمیل می کند تا در نهایت محتوای با ارزش و بی عیب و نقصی در اختیار خوانندگان بگذارید.

 

آنچه باید قبل از تولید محتوا بدانیم

 

قبل از این که به تولید محتوا بپردازید دو اصل مهم وجود دارد که باید بدانید و انجام دهید:


الف – شناسایی اهداف 

 

مهمترین کار ، تعیین اهداف شما از تولید محتواست. این به شما در تعیین نوع محتوا و مسیری که باید پیش بروید کمک بزرگی می کند. مهم این است که همیشه اهداف تولید محتوا در راستای اهداف بازاریابی شما باشد . بنابراین اولین درس در آموزش تولید محتوا اینست که هدفگذاری صحیحی انجام دهید 
اگر نمی دانید که چطور شروع کنید، همیشه این سوال را از خود بپرسید که چرا می خواهید این محتوا را تولید کنید؟ از ایجاد این محتوا به چه چیزی می خواهید برسید؟ افزایش ترافیک سایت مد نظرتان است یا تعامل بیشتر با مخاطبان ؟ به گفته "جف هادن" بدون داشتن یک هدف قوی ، تلاش های شما برای تولید محتوا به نتیجه مطلوب نمی رسد.
برای اینکه بفهمید به اهداف مورد نظرتان رسیده اید یا نه، یک سری شاخصه ها برای خودتان تعیین کنید. این شاخصه ها می توانند پارامترهایی مانند سئو، ترافیک وبسایت، فروش و درآمد باشد .

 

ب- شناسایی مخاطبین 

 

تولید محتوای خوب و با ارزش بسیار هیجان انگیز است. اما خیلی مراقب باشید، زیرا اگر محتوایی که تولید کرده اید به درد مخاطبان نخورد ممکن است مخاطبین هدف را از دست بدهید.
تولید محتوای مفید نیازمند تحقیق و شناسایی دقیق مخاطبین هدف است. یکی از روش های آزموده شده برای شناسایی و درک بهتر مخاطب ، ایجاد پرسونا است. پرسونا ، شخصیتی فرضی است که ویژگی های مخاطب هدف شما را دارد .  تعیین پرسونا ممکن است فرایندی زمانبر باشد، اما نتایج دقیق و عمیقی در مورد تعریف مخاطب ایده ال به شما می دهد. 
اما بیشتر از اینکه به تعیین پرسونای خریدار بپردازید باید با مخاطبین واقعی خود در ارتباط باشید. از آنها بخواهید تا نسبت به وبسایت شما بازخورد ارائه دهند. همچنین با تحقیق و بررسی مخاطبین از نظر جمعیت شناسی ، متوجه می شوید که آنها چه کسانی هستند و از کجا آمده اند؟!

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرسونا، پسشنهاد می کنیم مطالعه پرسونای مخاطب چیست؟ بهترین روش طراحی و ساخت پرسونای مشتری را از دست ندهید.


به گفته "جودی هریس" وقتی که توانایی خودتان را در تولید محتوا ارزیابی می کنید باید به سه سوال کلیدی پاسخ دهید:


•    چه کسی محتوا را خواهد ساخت؟ فریلنسرها یا همکاران؟
•    چگونه مطمئن می شوید که نوع محتوایی که تولید می کنید مطابق با اهداف تولید محتوای شما است؟
•    چگونه محتوایی تولید می کنید که مخاطبان واقعا آن را دوست داشته باشند و جذب آن شوند؟

 

تولید محتوا

 

راهنمای گام به گام تولید محتوا

 

الف - الهام بگیرید یا ایده جمع کنید


هر محتوای با کیفیتی با یک ایده شروع می شود. اما ارائه یک ایده درخشان از بخش های سخت کار است. چگونه یک ایده جالب و جدید خلق می کنید؟ چه چیزی واقعا محتوای شما را از میان اقیانوسی از محتوا های موجود متمایز می کند؟
بهترین روش برای انجام این کار به ظاهر دشوار این است که نقاط درد مخاطبین را بشناسید. در واقع از نتایج تحقیقات مخاطب شناسی خود به نفع خود استفاده کنید. ببینید آنها واقعا دنبال چه هستند. سوالاتی که در این زمینه کشف می کنید، موضوعاتی عالی برای تولید محتوای ایده ال است.
برای خلق یک ایده ناب می توانید از روش های مختلفی مانند طوفان فکری یا همفکری با دوستان و همکاران، تحقیق کلمات کلیدی، ارتباط با مخاطبان و یا سر زدن به سایت رقبا کمک بگیرید.


ب- ارزش کیفیت محتوا را فراموش نکنید


تا الان درباره پاسخ به سوال " تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد ؟ " صحبت کردیم . اکنون این نکته طلایی را به یاد داشته باشید . کیفیت تولید محتوا را فدای هیچ چیزی نکنید . هیچ وقت وسوسه نشوید تا محتوای طولانی تری تولید کنید. به یاد داشته باشید طولانی تر بودن محتوا نشانه بهتر بودن آن نیست. اهمیت کیفیت محتوا را همیشه در نظر داشته باشید. ممکن است یک محتوای طولانی پنجاه هزار کلمه ای واقعا کارایی کمتری از نمونه کوتاهتر را داشته باشد. در زمینه تولید محتوا همیشه کیفیت بر کمیت غلبه می کند.


ج - ابزار مناسب را پیدا کنید


استفاده از ابزار مناسب به بهتر شدن کیفیت محتوا کمک می کند. ابزارهایی مثل کنوا و گرامرلی به ترتیب برای ایجاد طرح ها و بررسی نوشته شما به صورت آنلاین در دسترس اند. همچنین ابزارهایی برای ساخت پرسونای مخاطب وجود دارد. برای بهتر دیده شدن عکس ها و ویدئو های خود در شبکه های اجتماعی می توانید از نرم افزارهایی مانند vsco  و cut story کمک بگیرید.


د- حسابرسی محتوا انجام دهید


مانند حسابرسی کارهای دیگر، در مورد محتوا نیز حسابرسی هم برای مبتدیان و هم برای افراد کهنه کار مفید و لازم  است. منظور از حسابرسی محتوا ، بررسی محتوای تولید شده از جوانب مختلف است. برای این کار تمام اطلاعات مربوط به محتوایی که تولید کرده اید را در یک شیت اکسل بیاورید. سپس در ستون های مختلف فاکتورهای مختلفی مانند کلمات کلیدی، پرسونای مخاطب، نوع محتوا، تجزیه تحلیل و موارد دیگر را بررسی کنید. این به شما بینش عمیقی از نوع محتوا و درک نیاز مخاطبان می دهد.


ه - نوع محتوا را انتخاب کنید


در مورد انواع محتوا از حیث فرمت و قالب صحبت کردیم . اکنون زمان آن فرا رسیده که نوع محتوا را مشخص کنید. البته ممکن است اوایل کمی مشکل باشد تا تشخیص دهید که از کدام قالب برای کدام محتوا استفاده کنید. برای آسانی کار به بررسی پرسونای مخاطبین خود بازگردید. ببینید مخاطبین شما بیشتر از کدام نوع محتوا خوششان می آید و با آن ارتباط بیشتری برقرار می کنند؟ به گفته "ست گودین"، در تمام انواع محتوا چهار ویژگی کلیدی باید مشخص باشد:


•    هیجان: مشخص کنید که می خواهید با ارائه محتوا چه احساسی را در مخاطبین خود ایجاد کنید؟
•    تغییر: محتوای شما چگونه روی مخاطب شما تاثیر می گذارد؟ آیا باید تغییری در آنها ایجاد کند؟
•    اطلاع رسانی : چگونه مخاطبان خود را از انتشار مطالب جدید خود آگاه می کنید ؟
•    اشتراک گذاری: چگونه مخاطبان را تشویق به اشتراک گذاری مطالب می کنید؟


و - تقویم محتوایی ایجاد کنید


راهنمای تولید محتوا بدون تقویم محتوایی و استراتژی محتوایی ، ناقص و نیمه تمام است .  ایجاد یک تقویم محتوایی بخش مهمی از کار تولید محتواست و به شما کمک می کند تا بهتر بدانید محتوا را چه زمانی و در کدام پلتفرم منتشر کنید. یکی از ساده ترین ابزارهایی که برای این کار می توانید استفاده کنید تقویم گوگل است. همچنین از ابزارهای مدیریت پروژه مانند Asana و Monday.com می توانید استفاده کنید. در تنظیم تقویم محتوایی خود اهدافتان را مد نظر قرار دهید و طوری برنامه ریزی کنید که سریع تر و موثرتر به آنها دست یابید.


ز - ایده ها را به محتوا تبدیل کنید


پس از تعیین استراتژی دقیق ، برای تولید محتوا دست به کار شوید. مجددا به پرسونای مخاطبین بازگردید و ببینید چه محتوایی مخاطبین را وادار به اقدام مورد نظر شما می کند؟
همچنین با توجه به نتایج بازاریابی و کلمات کلیدی خود، کارهای لازم برای بهتر شدن محتوا و نیز وبسایت خود از نظر سئو و رتبه بندی موتوهای جستجو را انجام دهید.
فرایند ایجاد محتوا راهی است برای نمایش اعتبار خود به مخاطبین و اینکه خود را به عنوان یک الگو معرفی کنید.
قبل از انتشار محتوا ، حتما آن را ویرایش کنید. می توانید از شخص دیگری بخواهید محتوای شما را صادقانه و بی طرفانه بازنگری کند. بدین ترتیب محتوایی بدون عیب و منطقی ارائه می کنید.
اگر تولید محتوای جدید برایتان سخت است می توانید به بازنویسی یک مقاله قدیمی بپردازید و به محتوای قدیمی خود جان تازه ای بدهید. به گفته "اندی کریستودینا" کار قدیمی خود را به روز کنید و مانند یک قطعه جدید آن را راه اندازی کنید. البته برای این کار نباید URL مقاله قدیمی خود را تغییر دهید، مخصوصا اگر سایت های دیگر به آن لینک داده باشند. گاهی می توان نوع محتوا را تغییر داد. مثلا اگر مقاله ای قدیمی دارید که نیاز به بازنویسی دارد، می توانید به جای بازنویسی مقاله قدیمی ، آن را به نوع دیگر محتوا مانند اینفوگرافیک یا ویدئو تبدیل کنید. 


ح - محتوا را انتشار دهید


اکنون آماده انتشار کار خود هستید. به تقویم محتوایی خود مراجعه کنید تا بدانید کدام محتوا در کجا و در چه زمانی بهتر است منتشر شود. اگر محتوا را برای سایت خود آماده کرده اید با کلیک چند دکمه می توانید آن را منتشر کنید. اگر می خواهید محتوای خود را در سایت های دیگر منتشر کنید برای تعیین بهترین مکان و زمان انتشار آن، باز به تقویم محتوایی خود مراجعه کنید . اگر تولید محتوا برای اینستاگرام انجام دادید حتما با الگوریتم اینستاگرام برای انتشار پست و استوری آشنایی پیدا کنید . 
بعد از انتشار محتوای خود ، هنوز کار به پایان نرسیده . شما باید برای ارائه محتوای خود به مخاطبان تبلیغ کنید. برای این کار یک طرح تبلیغاتی بر اساس پرسونای مخاطب تهیه کنید. چندین کانال برای تبلیغ کار شما وجود دارد که عبارتند از:


•    شبکه های اجتماعی
•    بازاریابی ایمیلی
•    پرداخت پول یا پرداخت به ازای هر کلیک 


ط- میزان پیشرفت خود را بررسی کنید


 خب خسته نباشید . پیشرفت قابل توجهی داشتید ولی هنوز قدم آخر باقی مانده است . پس از انتشار محتوا ، شما باید میزان پیشرفت خود را بسنجید و ببینید آیا به اهداف خود رسیده اید یا نه؟ برای این کار می توانید از ابزار های تجزیه و تحلیل گوگل (google analytics, google alerts) استفاده نمایید. آگاهی از میزان پیشرفت ، به شما در تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی مناسب، کمک می کند. همچنن امکان ارائه محتوا های جالب‌تر و جذاب‌تری برای شما فراهم می کند.

چک لیست تولید محتوا
چک لیست تولید محتوا


برای جمع بندی و دسترسی سریعتر مراحل تولید محتوا را بصورت تیتر وار ببینید : 

 

مراحل تولید محتوا برای فریلنسرها 

 

1.    الهام بگیرید یا ایده جمع کنید
2.     ارزش کیفیت محتوا را فراموش نکنید
3.     ابزار مناسب را پیدا کنید
4.     حسابرسی محتوا انجام دهید
5.    نوع محتوا را انتخاب کنید
6.    تقویم محتوایی ایجاد کنید
7.    ایده ها را به محتوا تبدیل کنید
8.    محتوا را انتشار دهید
9.    میزان پیشرفت خود را بررسی کنید

 

چه کسی تولید محتوا انجام دهد ؟ 

 

بسته به وسعت کسب و کار شما تولید محتوا به عنوان یک شغل تک نفره می تواند شروع شود. اما با گسترش کسب و کار و افزایش تقاضای مخاطبان نیاز به تولید محتوا نیز افزایش می یابد. چندین راهکار برای فرایند تولید محتوا وجود دارد:


الف - خودتان دست به کار شوید 


یک تیم خلاق متشکل از نویسنده، ویراستار، گرافیک کار و یک متخصص بازاریابی گردآوری کنید و تولید محتوا را انجام دهید. این یک روش مقرون به صرفه از نظر زمان و هزینه است.


ب- به سایت های تولید کننده محتوا سفارش بدهید


می توانید به سایت های تولید محتوا سفارش بدهید تا برای سایت شما محتوا تولید کنند. این روش اگرچه ممکن است پر هزینه باشد، اما بی دردسر است. سایت های تولید محتوا تمامی نیاز های محتوایی شما را با مشارکت اندکی از جانب شما برطرف می سازند. 


ج - فریلنسرها را استخدام کنید


همچنین می توانید افرادی را بیابید که در زمینه خاصی تخصص دارند و می توانند به صورت دورکار محتوای با کیفیت برای سایت شما تهیه نمایند. همکاری با افراد دورکار گزینه مقرون به صرفه تری در مقایسه با سایت های تولید محتواست. 

 

سخن پایانی

 

تبریک می گویم . شما راهنمای تولید محتوا را به پایان رساندید و با مفهوم تولید محتوا ، انواع محتوا و چگونگی تولید محتوا آشنا شدید . شاید همچنان تولید محتوا ، کاری آسان به نظر برسد، اما در واقعیت ، تولید محتوا یک تلاش چالش برانگیز است که نیازمند تفکر ، صرف زمان و برنامه ریزی دقیق است. با کمک این راهنما می توانید محتوای با کیفیت و جذابی تولید کرده و به رشد برندتان کمک بزرگی نمایید. همچنین اگر فریلنسر هستید و قرار است سفارش تولید محتوا دریافت کنید با کمک نکات راهنمای تولید محتوا می توانید محتوای با کیفیت و ارزش آفرین تولید کنید .

 

برداشت آزاد از منبع :   www.influencermarketinghub.com/how-to-create-content

ترجمه و بازنویسی : تیم نویسندگان ماتریس مارکتینگ