آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را بهبود بخشید؟ بازاریابی محتوایی، روشی موثر برای رسیدن به این هدف است و به شما کمک می کند تا با هزینه اندک، مخاطبان خود را جذب و درگیر نمایید.
بازاریابی محتوا به مخاطبان شما کمک می کند تا دریابند چگونه محصولات و خدمات شما مشکلاتشان را برطرف می نماید و صد البته با کمک آن، می توانید مخاطبان خود را به سمت خرید سوق دهید.
در این مقاله می آموزید چگونه برای کسب و کارتان بازاریابی محتوایی انجام دهید و چگونه موثرترین نوع محتوا را برای جذب مخاطبان هدف خود تولید کنید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و بسادگی سرعت فروش خود را افزایش دهید.

آنچه در این مقاله می خوانید:
بازاریابی محتوایی چیست؟
چرا از بازاریابی محتوایی استفاده می کنیم؟
هدف بازاریابی محتوایی چیست؟
مزایای بازاریابی محتوا چیست؟
انواع بازاریابی محتوایی
بهترین تمرین ها برای بازاریابی محتوا
چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنیم؟
اصول بازاریابی محتوایی چیست؟
10 فرمت محتوایی کارآمد برای استفاده در استراتژی شما کدامند؟
مثال هایی از بازاریابی محتوایی موفق
6 تا از بهترین ابزارهای بازاریابی محتوایی
نقش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی محتوایی چیست؟
سخن پایانی
بازاریابی محتوایی چیست؟
به طور کلی در ترجمه لغوی "Content Marketing" دو عبارت "بازاریابی محتوایی" و "بازاریابی محتوا" تعریف شده است. هر دوی این معانی به مفهوم واحدی اشاره می کنند، که همان بازاریابی از طریق تولید محتواست. با توجه به این که اصطلاح "بازاریابی محتوا" با مفهوم اصلی و اولیه "کانتنت مارکتینگ" مطابقت بیشتری دارد به نظر می رسد ترجمه صحیح تری باشد . البته ما از هر دو عبارت در این مقاله استفاده می کنیم .
بازاریابی محتوا، راهی برای جذب مخاطب و افزایش تعداد مشتریان بر اساس ایجاد محتوای مرتبط و ارزشمند است.
استراتژی بازاریابی محتوایی بر مبنای ایجاد ارزش برای مخاطبان استوار است و آن ها را به جذب و مشارکت با شما تشویق می کند. بازاریابی محتوا ، دید مثبتی از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد می کند و بدین ترتیب کسب و کار شما را رونق می بخشد.

بازاریابی محتوا یک بازاریابی معمولی و ساده نیست، بلکه یک سرمایه گذاری استراتژیک برای کسب موفقیت های تجاری بیشتر است. با استفاده از این نوع بازاریابی، بازدید کنندگان سایت شما بیشتر می شوند و در نتیجه ، ارتباط بیشتری با مخاطبان خود خواهید داشت و برای مشتریان خود ، شناخته شده تر خواهید شد.
در مجموع باید بگویم به کمک بازاریابی محتوا، می توانید نام برند خود را ملکه ذهن مردم کنید و از رقبای تجاری خود عقب نمانید.
امروزه ، تنها حضور در اینترنت کافی نیست ، اکنون مسئله این است که چگونه آنلاین باشیم؟ چه کنیم تا بهتر دیده شویم؟ و چطور با مخاطب ارتباط برقرار کنیم؟ این است ماموریت بازاریابی محتوا.
چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟
حتما با خود می گویید به غیر از بازاریابی محتوایی، راه های دیگری هم برای حضور در اینترنت و بازاریابی آنلاین وجود دارد. بله درست است. بنابراین چرا باید این گزینه را برای ارتقای کسب و کارتان انتخاب کنید؟
چون که بازاریابی محتوا پایه و مکمل سایر استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است.
اگر شما بخواهید بازاریابی شبکه های اجتماعی را انجام دهید، به محتوای مرتبط نیاز دارید. همین طور برای انجام بازاریابی ایمیلی و وبلاگ شرکت خود باز به محتوا نیاز دارید. در واقع در تمام این روش ها همیشه این محتوا است که حرف اول را می زند.
بزرگترین متخصصان جهان با این جمله موافق اند: "محتوا پادشاه است". با اتکا بر این اصل، شما می توانید از روش های مختلف به ایده های جالبی برای تولید محتوای مرتبط برسید. مثلا این که به مردم آموزش بدهید چطور از محصولات و خدمات شما برای حل مشکلات خود استفاده کنند.
فراموش نکنید که امروزه مردم در اقیانوسی از اطلاعات غوطه ورند و دستشان در انتخاب این که چه محتوایی را مصرف کنند، کاملا باز است. بنابراین اگر می خواهید برند شما انتخاب آن ها باشد، باید سعی کنید برایشان بهترین گزینه باشید.

هدف از بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی فقط کسب نتیجه بهتر در رتبه بندی موتور جستجو (سئو)، جذب مخاطب و افزایش نرخ تبدیل سرنخ های فروش به مشتری نیست. بلکه همچنین ایجاد یک ارتباط پایدار با مشتریانی است که محتوای شما را مصرف می کنند و مشتاقانه منتظر آن هستند.
محتوایی که به طور مرتب منتشر می شود و از حیث کیفیت، مفید بودن و ایجاد سرگرمی ارزش آفرین است، بازدیدکنندگان کنجکاو را به خواننده و خوانندگان را به مشتری تبدیل می کند. چنین محتوایی احتمال ایجاد مشتریان وفادار را برای شما بیشتر می کند.
بازاریابی محتوایی این کار را با استفاده از موارد زیر انجام می دهد:
• آموزش به مخاطبانتان در مورد محصولات خود و مزایای آن ها.
• پررنگ کردن این نکته که چطور برند شما پاسخی برای حل مشکلاتشان است.
• ساخت انجمنی که حول هویت برند و محصولات شما می چرخد.
• ایجاد ارتباط پایدار با مشتریان بالقوه و موجود. منظور از مشتریان بالقوه مخاطبانی هستند که این قابلیت را دارند که مشتری شما شوند یا به عبارتی همان سرنخ های فروش هستند.
مزایای بازاریابی محتوا چیست؟
قبلا به برخی مزایای بازاریابی محتوایی اشاره کردیم و این مطلب را تایید می کنیم که این نوع بازاریابی، ممکن است موجب رشد و ارتقای کسب و کار شما شود. حالا در مورد نکات ذکر شده توضیح بیشتری می دهیم تا شما با نحوه کار آن آشنا شوید.

1) جذب بازدیدکنندگان و افزایش ترافیک سایت
دسترسی به سایت شما در میان حجم عظیم اطلاعات موجود در اینترنت چالشی بزرگ است. اما محتوا این چالش را برطرف می کند و کمک می کند تا شما به خصوص برای موتورهای جستجو مانند گوگل قابل دسترسی باشید.
به همین ترتیب، محتوای مرتبط در شبکه های اجتماعی مانند تولید محتوا در اینستاگرام ، تولید محتوا در تلگرام و تولید محتوا در یوتیوب و بازاریابی ایمیلی توجه افراد را جلب کرده و دسترسی به سایت شما را افزایش می دهد.
2) ایجاد ارزش برای مخاطبان خود
شما در واقع با محتوای مفیدی که به مخاطبان خود ارائه می دهید، اطلاعات لازم را درست در زمانی که افراد لازم دارند به آن ها می دهید. این شما را به یک مرجع اطلاعاتی تبدیل می کند و برای شما و مخاطبانتان ارزش می آورد.
3) درگیر کردن مخاطبان شما
هنگامی که شما برای مخاطبان خود محتوای مفید و مرتبط تولید می کنید، آن ها این محتوا را با دوستان و فالوئر های خود به اشتراک می گذارند. تازه این همه ماجرا نیست: بلکه افراد با روش های دیگری نیز، مانند گذاشتن کامنت و ارسال نظر با محتوای شما در ارتباط خواهند بود.
4) ایجاد دید مثبت از برند
بازاریابی محتوا به مخاطبان شما درست در لحظه نیاز، کمک می کند. از طرفی اغلب افراد ترجیح می دهند، با برند هایی وارد معامله شوند که برایشان شناخته شده است.

5) اعلام حضور برند شما در بازار
اکثر مردم حتی خبر ندارند که مشکلی دارند و محصولات و خدمات شما قادر به رفع آن است. بازاریابی محتوایی به مخاطبان اعلام می کند که شما راه حلی برای مشکلاتشان دارید.
6) نزدیک شدن به مرحله فروش
اگرچه ممکن است شما هدف های دیگری هم داشته باشید، اما فروش هدف اصلی شماست. بازاریابی محتوا مخاطبان را در تمامی مراحل فرایند خرید همراهی می کند.
بدون محتوا فرایند خرید به صورت فردی مثلا توسط یک فروشنده انجام می شود و باعث می شود افراد کمتری به برند شما دسترسی یابند.
با کمک بازاریابی محتوا افراد بیشتری را از وجود خود مطلع کرده و مشتریان بیشتری بدست می آورید. در نتیجه آن ها را به طور موثرتری مورد هدف قرار می دهید.
همانطور که قبلا گفتیم می توانید به مشتریان خود بیاموزید که چرا به محصولات و خدمات شما نیاز دارند. بدین ترتیب فروش بیشتری خواهید داشت.
7) ایجاد سرنخ های فروش بیشتر
مهم ترین هدف هر سایت و وبلاگی ایجاد سرنخ های فروش است. ایجاد سرنخ های فروش بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا است که باعث افزایش فروش می شود. در واقع هر سرنخ فروش قابلیت این را دارد که مشتری شما شود و از شما خرید نماید.
"لید" یا "سرنخ" یک بازدیدکننده از سایت شماست که در مرحله اول، شما اطلاعاتی در مورد او پیدا می کنید.
با بدست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید متوجه شوید که آیا او شرایط این را دارد که مشتری شما شود یا نه؟
وقتی در بازاریابی محتوا سرمایه گذاری می کنید، می توانید بازدیدکنندگان قبلی خود را به سرنخ های فروش تبدیل کنید. ارائه اطلاعات مفید و جذاب آن ها را تحریک می کند تا با شما وارد معامله شوند.
و هر چه سرنخ بیشتری تولید کنید، شانس فروش بهتری خواهید داشت.
8) کاهش هزینه جذب مشتری
در حوزه بازاریابی و فروش "هزینه جذب مشتری" (CAC) معیاری است، که هزینه سرمایه گذاری شده را برای جذب مشتری جدید نشان می دهد.
بازاریابی محتوا این هزینه را کاهش می دهد. چرا که یک محتوا برای تعداد بیشماری از افراد قابل دسترسی است.
علاوه بر آن، بیشتر محتواهای تولید شده همیشه سبز هستند. ممکن است این سوال برای شما پیش آید : محتوای سبز چیست ؟ محتوا به دلیل اطلاعاتی که در بطن خود دارد، در درازمدت نتایج مطلوبی بدست می دهد. در نتیجه محتوا را می توان یکی از دارایی های شرکت به حساب آورد که ارزش فوق العاده ای دارد.
به غیر از کاهش هرینه جذب مشتری، محتوا برای کسب و کار شما ارزش و اعتبار می آورد و بدون نیاز به تلاش تیم فروش به مشتریان کمک می کند. بنابراین ارزشش را دارد که قاطعانه روی استراتژی محتوا تمرکز کنید.

9) افزایش معیار "طول عمر مشتری"
" طول عمر مشتری " معیاری برای وفاداری مشتریان است. هرچه مشتریان خرید بیشتری از شما داشته باشند و یا هرچه بیشتر مشتری شما باقی بمانند، معیار طول عمر مشتری شما بیشتر خواهد بود.
بنابراین اگر شما محتوای مرتبط و قابل استفاده ای به آن ها بدهید، مدت زمان حضور کاربر در سایت افزایش می یابد .
مخاطبان زمانی احساس می کنند برای شما مهم هستند، که به این نکته برسند که هدف برند شما کمک به حل مشکلات آن ها حتی پس از انجام خرید است.
انواع بازاریابی محتوا
امروزه در انتخاب استراتژی بازاریابی محتوایی، گزینه های زیادی پیش روی دیجیتال مارکتینگ است. در اینجا به انواع مهم بازاریابی محتوایی اشاره می کنیم که می توانید برای رسیدن به اهدافتان از آن ها استفاده کنید:
1) بازاریابی محتوایی آنلاین
اصطلاح "بازاریابی محتوای آنلاین" اغلب به عنوان یک اصطلاح چترگونه، برای توصیف انواع محتوایی است که به صورت آنلاین به منظور تقویت هویت برند، جذب مشتری و بهینه سازی سئو تولید می شود. اما عموما به محتوایی که در وبسایت خود برای رسیدن به این اهداف منتشر می کنید، مانند مقالات وبلاگ اشاره دارد.
2) بازاریابی محتوایی وبلاگ
این روزها کانال های زیادی وجود دارد که بازاریابی محتوا را می توان به کمک آن ها انجام داد. اما یک وبلاگ تجاری قدرتمند که مدام به روز رسانی می شود و مملو از مطالب مفید و مناسب برای مخاطب و نیز موتورهای جستجو است، همیشه جزء اصلی بازار باقی می ماند.
وبلاگ ها، ابزار قدرتمندی در بازاریابی محتوایی یا درونگرا هستند که می توانند در افزایش ترافیک سایت و رتبه بندی گوگل برای شما معجزه کنند. همچنین راه های زیادی در استفاده از وبلاگ برای ابراز هویت برند خود، ارتباط با مشتریان، ایجاد لینک های داخلی و خارجی و ... وجود دارد.

3) بازاریابی محتوایی شبکه های اجتماعی
در سال 2021 ، تخمین زده شد که حدود چهار میلیارد و دویست میلیون نفر در سراسر جهان برای اهداف خود از شبکه های اجتماعی استفاده کره اند. شاید خیلی از افراد به شبکه لینکدین نمی پیوستند، اما از طریق فیسبوک با خانواده خود در تماس بودند، یا در اینستاگرام لایو منتشر می کردند و یا تابلوهای بصری در پینترست می ساختند و ... .
امروزه شبکه های اجتماعی تنها ابزاری برای ایجاد سرگرمی و یا اطلاع از اخبار روز نیست. بلکه بخشی از زندگی روزمره مردم شده است. بنابراین بازاریابی محتوایی از طریق شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان ضروری است. در ایران ، بازاریابی محتوایی اینستاگرام ، بازاریابی محتوایی تلگرام و بازاریابی محتوایی تیک تاک طرفداران بیشتری دارد . البته از بازاریابی محتوا برای پیامرسان های داخلی هم نباید غافل شد.
مقاله ی بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار هم مرتبط با همین موضوع هست که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمایین
4) بازاریابی محتوایی ویدئویی
بر اساس مطالعه آمار سالانه بازاریابی ویدئویی، 73 درصد از مصرف کنندگان امروزی می گویند برای تحقیق و بررسی برند ها و تصمیم گیری برای خرید ویدئو را ترجیح می دهند. به همین دلیل 92 درصد بازاریابان معتقدند بازاریابی محتوایی ویدئویی، بخش حیاتی در استراتژی رو به رشد (اهداف پیش رونده) آن هاست.
بنابراین حتما محتوای ویدئویی را به عنوان یک افزودنی عالی (عامل ترقی) برای وبسایت و وبلاگ، در برنامه محتوایی خود قرار دهید. اگرچه ویدئو برای شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک و تیک تاک هم گزینه بی نظیری است.
به دلیل اهمیت بازاریابی محتوایی ویدئویی مجددا تاکید می کنم از محتوای تصویری و ویدئویی زیاد استفاده کنید. تصاویر، انتقال مفهوم را تا حد زیادی برای خواننده آسان می کند. وجود شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست که متکی بر تصاویر و ویدئو هستند، نشان دهنده اهمیت این گونه محتواها می باشد.
بهترین تکنیک های بازاریابی محتوایی
در دنیای امروز علم و فناوری، موتورهای جستجو و سلایق مصرف کنندگان همگی مدام در حال تغییر هستند. به همین نسبت دنیای دیجیتال مارکتینگ و بهترین شیوه های مرتبط با بازاریابی محتوا نیز همواره در حال تغییر است. بنابراین لازم است که دانش و اطلاعات خودتان را به روز نگه دارید .
در اینجا نگاهی دقیق به تکنیک های بازاریابی محتوایی موفق در سال 2022 و 2023 و بعد از آن می اندازیم.
1) تعیین استراتژی
موفقیت در بازاریابی محتوا بر اساس شانس و بخت و اقبال اتفاق نمی افتد. برای این کار ابتدا باید اهداف خود را به وضوح تعریف و مشخص نمایید. سپس خیلی دقیق برنامه ریزی کنید و به یک استراتژی جامع و مستمر پایبند باشید. در هر استراتژی جدیدی که به کار می گیرید بایستی اهداف برندتان را نیز مجددا ارزیابی کنید و یک برنامه منظم و سازمان یافته برای رسیدن به این اهداف طراحی کنید.
پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش هدف گذاری SMART را در همین زمینه مطالعه کنید.

2) تحقیق کلمات کلیدی به شکل جامع و مداوم
در مرکز هر مجموعه دیجیتال مارکتینگ موفقی، کلمات کلیدی قرار دارد که عاقلانه و عالمانه انتخاب شده اند. در مرحله اول تحقیق، گروهی از کلمات کلیدی مورد هدف خود را انتخاب کنید. سپس با استفاده از ابزارهای خاص، دائما گزینه های کلید واژه را از نظر معیار هایی مانند حجم جستجو، حجم کلیک بر روی آن ها و رقابت در رتبه بندی (سئو) نظارت و ارزیابی کنید.

بدون تعارف باید بگویم : مهمترین چیزی که برای بهبود بخشیدن سئوی محتوا باید به آن توجه کنید کلمات کلیدی است. بازدیدکنندگان در مرحله اول با جستجوی کلمات کلیدی به سایت شما راه می یابند. بنابراین انتخاب کلمات کلیدی مناسب امری مهم و حساس است و می تواند سایت شما را نسبت به سایرین و رقبا متمایز کند. ابزارهای خوبی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید:
Google Keyword Planner : از بهترین ابزارها برای انتخاب کلمات کلیدی است و اطلاعات زیاد و مفیدی در باره کلمات کلیدی مورد نظر شما ارائه می دهد. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یک حساب گوگل ادز Google Ads ایجاد کنید که بسیار آسان است.
Google Trends : ابزار مفید دیگری برای تحقیق کلمات کلیدی است. با استفاده از این ابزار می توانید بفهمید کلمه کلیدی مورد نظرتان چه میزان توسط کاربران جستجو شده است. همچنین سیر صعودی یا نزولی این جستجو را در درازمدت به شما نشان می دهد. از قابلیت های دیگر این ابزار امکان مقایسه میزان جستجوی کلمات مختلف است.
Kwfinder : ویژگی منحصر بفرد این ابزار یافتن کلمات دنباله دار (long tail) است. این کلمات میزان جستجوی بالایی دارند و در عین حال رقابت کمتری در استفاده از آن ها وجود دارد. برای استفاده از آن بایستی اکانت آن را خریداری کنید. اما با ثبت نام در آن به مدت ده روز می توانید رایگان استفاده کنید.
3) تنظیم برنامه تولید محتوا
با هر نگرشی به محتوای آنلاین، این را بدانید که کلید موفقیت در عرصه بازاریابی محتوایی، ثبات و استمرار است.
اما مدیریت همزمان وبسایت، وبلاگ و چندین شبکه اجتماعی ممکن است حفظ ثبات را دشوار نماید. بنابراین برای هر یک از کانال های انتشاراتی خود با یک برنامه محتوایی منظم و جداگانه، جلو بروید.
بگذارید خیلی شفاف و صریح یکی از رازهای موفقیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ را برایتان فاش کنم : یک برنامه ریزی هدفمند و دقیق برای انجام کارها داشته باشید و آن را بنویسید. قرار است چه محتواهایی تولید کنید؟ در هر یک از روزهای هفته چه تعداد محتوا و با چه موضوعاتی می توانید و می خواهید تولید کنید. این محتوا را در چه روزی از ماه و از چه طریقی می خواهید منتشر کنید. نوشتن تقویم ضمن نظم دهی به کار سرعت عمل می دهد و از سردرگمی خلاص می شوید.
مقاله ی راهنمای جامع تولید محتوا مرتبط با همین موضوع هست و پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه بفرمایین
4) توجه همیشگی به مخاطب
برای داشتن استراتژی بازاریابی محتوایی موفق، همیشه مخاطب را کانون اصلی توجه و اهمیت قرار دهید. اگر به نیازهای مخاطب توجه کنید، آن گاه مدیریت عواملی مانند رتبه بندی صفحات نتایج جستجو (SERP)، نرخ تبدیل (CR) و موارد دیگر بسیار آسان تر می شود . تولید محتوا باید با توجه به نیاز مخاطب انجام شود .

5) سئوی تخصصی برای موتور های جستجو
بله، سئو مهم است و تمام محتوای شما باید با در نظر گرفتن بهترین شیوه های موجود و مناسب با موتورهای جستجو بهینه شود. اما تا چه حد؟ فراموش نکنید در بازاریابی محتوا، تمرکز روی افرادی است که محتوا را مصرف می کنند. ما معمولا در کارها افراط به خرج می دهیم و از توجه به این نکته غافل می شویم. من وبلاگ های بسیاری را دیده ام که گوگل برایشان اولویت بالاتری از مخاطب دارد و سئوی محتوا را بر کیفیت محتوا ترجیح می دهند و اینگونه می شود که علیرغم کسب رتبه بالا در صفحات جستجوی گوگل ، محتوای نچسب و ناهمگونی منتشر می کنند . بنابراین موتورهای جستجو را در نظر بگیرید، اما برای مردم محتوا خلق کنید.
در پایان این بخش ذکر این نکته ضروریست که : پس از تعیین اهداف و تدوین یک استراتژی محتوایی اجرائی برای رسیدن به آن، تلاش های خود را با دقت پیگیری کنید. در صورت نیاز استراتژی خود را تغییر دهید. همچنین بر شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) خود نظارت داشته باشید تا متوجه شوید تغییراتی را که انجام داده اید اثربخش بوده یا نه؟
| پیشنهاد می کنم در این مورد مقاله kpi شاخص کلیدی عملکرد به زبان ساده و جامع را حتما مطالعه بفرمایید. |
چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنیم؟
خب، تا اینجا با مفهوم بازاریابی محتوا و اهمیت و مزایای آن برای برند خود آشنا شدید. در این بخش در مورد چگونگی ایجاد و اجرای این استراتژی صحبت می کنیم. پس با ما همراه باشید تا دقیقا بدانید چه کارهایی باید انجام دهید:

1. پرسونای خریدار بسازید
پرسونا چیست ؟ اولین قدم برای ایجاد یک محتوای خوب، این است که بدانید با چه کسی صحبت می کنید. اما این کار ساده ای نیست و نیاز به ایجاد شخصیتی با تمام ویژگی های مخاطبان هدف شما دارد.
معمولا چنین شخصیتی "شخصیت خریدار" یا "پرسونای خریدار" نامیده می شود. به این شخص ، ویژگی هایی از افراد واقعی که از شرکت شما خرید کرده اند، را مانند نام، طبقه اجتماعی، خواسته ها، مشکلات، علایق و ... نسبت می دهند.
مفهوم پرسونا در واقع نگاهی جزئی تر به مفهوم "مخاطب هدف" است. چرا که در مورد پرسونا نیز شما تمام مسائل و دغدغه ها را در نظر می گیرید و تولید محتوای خود را بر اساس آن انجام می دهید.
طراحی پرسونای خریدار به شما کمک می کند تا به نیاز مخاطبین خود بهترین پاسخ را بدهید و پیوندی عمیق بین برند و مخاطبتان برقرار نمایید.
می توانید مقاله پرسونای مخاطب چیست؟ بهترین روش طراحی و ساخت پرسونا را در این زمینه مطالعه بفرمایید.
2. اهداف و KPI ها را مشخص کنید
بعد از شناخت پرسونا باید اهداف استراتژیک خود را مشخص نمایید. هدف شما از تولید محتوا چیست؟ به چه چیزی می خواهید برسید؟ البته این تا حد زیادی برای همه ما روشن است. شاید بگویید خوب معلوم است هدف افزایش در آمد است. بله درست است. هدف نهایی هر کسب و کاری از انجام بازاریابی محتوا همان سود بیشتر، فروش بیشتر و افزایش در آمد است. اما برای رسیدن به این هدف نهایی، بایستی اهداف کوچکتری را گام به گام هدف گذاری نمود.
برای آشنایی بیشتر با اهداف اسمارت و روش هدف گذاری SMART مقاله آموزش هدف گذاری اسمارت را مطالعه بفرمایید .

تعدادی از رایج ترین اهداف بازاریابی محتوایی را در به صورت تیتروار خدمت شما معرفی می کنیم:
• افزایش ترافیک
• تولید سرنخ بیشتر
• فروش بیشتر
• اعلام حضور در بازار از طریق ارائه آموزش
• افزایش آگاهی مردم از برند
• ایجاد ارزش
• درگیر کردن مخاطبان
• کاهش هزینه جذب مشتری CAC (Customer Acquisition Cost)
• افزایش معیار "طول عمر مشتری"
بعد از تعیین اهداف ، بایستی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را تعریف و مشخص کنید. این شاخص ها معیارهایی برای سنجش میزان موفقیت استراتژی و اندازه گیری نتایج بازاریابی محتوایی شماست. به عبارتی تعیین کنید چه قدر به اهداف خود نزدیک شده و یا به آن ها رسیده اید. این را می توانید با اعداد و ارقام بررسی کنید. یک سری پارامترها وجود دارند که با تجزیه و تحلیل آن ها توسط ابزار های موجود می توانید میزان پیشرفت کار را اندازه گیری کنید. به این پارامترها در اصطلاح فنی و تخصصی، "شاخص های کلیدی عملکرد" (KPI) می گویند. مانند افزایش سرنخ های فروش، ترافیک وبسایت، نرخ تبدیل، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ، تحقیق کلمات کلیدی.
به خاطر داشته باشید که این شاخص ها باید در ارتباط با اهداف شما باشند. به عنوان مثال در اینجا چند نمونه از این شاخص ها را با هم بررسی می کنیم:
• اگر می خواهید میزان بازدید را افزایش دهید، ترافیک سایت را بررسی کنید.
• اگر می خواهید سرنخ های فروش بیشتری تولید کنید، نرخ تبدیل (Conversion Rate) سایت را نظارت کنید.
• اگر می خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، فعالیت شبکه های اجتماعی را رصد کنید. مانند کامنت ها، میزان اشتراک گذاری و... .
• اگر می خواهید فروش خود را افزایش دهید، تعداد فروش، ارزش بلیط، اقلام به ازای فروش و ... را نظارت کنید.
• اگر می خواهید بازار را آموزش دهید، مراقب تعداد اشتراک های جدید در خبرنامه، میزان دسترسی به صفحات محتوا و ... باشید.
• اگر می خواهید معیار" طول عمر مشتری" را افزایش دهید، این را در نظر داشته باشید که چه مدت زمانی آن ها به عنوان مشتری شما باقی می مانند.
و در مورد اولین شاخص ( ترافیک سایت ) این نکته را هم اضافه کنم : مهم ترین ابزار سنجش در زمینه ترافیک ورودی به سایت گوگل آنالیتیکس است. گوگل این ابزار را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است. از این ابزار می توانید برای بررسی بازدید از سایت، تعداد افرادی که سایت را دیده اند، مسیر ورودی بازدیدکنندگان، زمان ماندگاری بازدیدکنندگان در صفحات، ساعات اوج ترافیک سایت شما، تعیین صفحات پر بازدید سایت و ... استفاده کنید. همچنین می توانید از ابزارهایی مانند وب مستر و بافر نیز در این زمینه استفاده کنید.
3. مراحل سفر مشتری را در نظر بگیرید
فرآیند خرید طی مراحلی انجام می شود که به آن "قیف بازاریابی" می گویند. برای هدایت افراد از طریق قیف، از استراتژی های بازاریابی درون گرا استفاده می شود.
مردم معمولا از بالای قیف شروع می کنند و تا انتهای قیف که همان خرید است، پیش می روند. "طعمه" ای که آن ها را در انتهای قیف جذب می کند بازاریابی محتواست.
مراحل قیف بازاریابی را درشکل زیر نشان داده ایم:

• مرحله بالای قیف
مرحله بالای قیف، عمومی ترین مرحله سفر مشتری است و زمانی است که مصرف کننده در حال کشف مشکل خود است. ممکن است در این مرحله افراد زیادی جذب شوند، اما فقط تعداد کمی از آن ها واقعا گزینه های مناسبی برای سرنخ فروش هستند.
در این مرحله معمولا افراد اطلاعات زیادی از خود نمی دهند پس باید راهکارهای زیرکانه ای برای کسب اطلاعات از مخاطب و شناخت نیاز واقعی او اتخاذ کنید .
بهترین نوع محتوا در این مرحله برای ارائه به مخاطبان پستهای وبلاگ، پادکستها، کتابهای الکترونیکی، دستورالعمل های کاربردی و سایر مطالبی است که موضوعات را برای مخاطب کاملا روشن و ساده می کنند.
• مرحله میانی قیف
در مرحله میانی قیف، مخاطبان شما متوجه مشکل و مسئله موجود شده اند و به دنبال راه حلی برای آن هستند. در این مرحله احتمالا مخاطبین شما در ازای محتواهای ارزشمندی از قبیل ایبوک ها و اینفوگرافیک اطلاعاتی در مورد خودشان به شما می دهند که می توانید از این اطلاعات برای هدایت آن ها به سمت پایین قیف استفاده کنید.
در این مرحله بهترین راه برای درگیر کردن مخاطبان با کسب و کارتان، تولید محتوای چند رسانه ای، پست های وبلاگ و محتواهای تعاملی مانند ارسال ایمیل است. در این جا بهتر است تمرکز شما روی ارائه راه حل هایی برای سرنخ های فروش باشد.
• مرحله پایین قیف
فقط افرادی که واقعا به محصولات و خدمات شما علاقمند هستند، به انتهای قیف می رسند و به احتمال زیاد از شما خرید خواهند کرد.این افراد ارزشمند ترین سرنخ های فروش هستند. چون از قبل با کسب و کار شما آشنا شده اند و با اطلاعات و آموزش های قبلی دقیقا می دانند که چه می خواهند. حالا بهترین موقع است که به مشتریان خود محتوایی مانند مطالعات موردی، رضایتنامه مشتری و نمایش خلاصه ای از راه حل های پیشنهادی تان را ارائه دهید و به آن ها نشان دهید چگونه برند شما می تواند مشکلاتشان را برطرف نماید.
همانطور که می بینید، مصرف کننده در هر مرحله از سفر مشتری، سطحی از اگاهی دارد و در هر مرحله به انواع متفاوتی از محتوا نیاز دارد . به همین دلیل، مهم است که قبل از تولید محتوا این را در نظر داشته باشید که مخاطبان شما در کدام مرحله از قیف بازاریابی قرار دارند؟

4. اختصاص بودجه
بودجه بندی بخش مهمی از برنامه ریزی یک استراتژی قوی دیجیتال مارکتینگ است و در مورد بازاریابی محتوایی نیز همین قدر اهمیت دارد . اما واقعا برای بازاریابی محتوایی چقدر باید هزینه شود؟ خیلی زیاد و یا خیلی کم از نظر شما چقدر است؟ و موثرترین روش ها برای تعیین بودجه مناسب برای کسب و کار شما چیست ؟
برای پاسخ به این سوالات باید بگویم که مقدار بودجه ای که هر کسب و کاری برای بازاریابی محتوا نیاز دارد منحصر بفرد است. طبق آمار و ارقام، امروزه یک شرکت متوسط تقریبا 25 تا 30 درصد بودجه بازاریابی خود را به بازاریابی محتوا اختصاص می دهد. پس با توجه به این بودجه استراتژی تولید محتوای خود را برنامه ریزی کنید.
شما همچنین در تنظیم بودجه عوامل دیگری را باید در نظر داشته باشید. مثلا نوع محتوایی که می خواهید تولید کنید و نیز هزینه تبلیغ محتوا ، هزینه تولید محتوا ، هزینه طراحی سایت ، هزینه طراحی پیج و این که چقدر برای برون سپاری محتوا حاضرید هزینه کنید؟
مسلما در این راه هر چه هزینه کنید، بدست خواهید آورد. بنابراین دقت کنید در این موارد صرفا کمترین هزینه را مد نظر قرار ندهید، بلکه به مهارت و تخصص انجام کار هم توجه داشته باشید.
5. تحقیق
معمولا اولین تماس مردم با محتوای شما از طریق صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) اتفاق می افتد و بهترین راه نمایش در آنجا استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است.

بنابراین شما باید تحقیق کنید مخاطبان شما چه کلماتی را در نوار جستجو می نویسند تا محتوایی مانند محتوای شما پیدا کنند.
کلمات کلیدی ممکن است کوتاه و یا دنباله دار باشند. هر چه این کلیدواژه ها تخصصی تر (دنباله دار تر) باشند، نتایج دقیق تری بدست می دهند و مخاطب هدف بیشتر واجد شرایط معامله با شما خواهد بود. بعنوان مثال اگر بصورت تخصصی تولید محتوای متنی برای سایت در شهر مشهد را انجام می دهید انتخاب کلمه کلیدی " تولید محتوا " به تنهایی ناقص است . کلمه کلیدی " سفارش تولید محتوا متنی برای سایت در مشهد " یک کلید واژه تخصصی محسوب می شود و قاعدتا کسانی را به سایت شما خواهد آورد که دقیقا به دنبال سفارش تولید محتوای متنی هستند و این یعنی یافتن مخاطبان هدف و سرنخ های فروش .

6. روش های اعمال سئو ( بهینه سازی موتور جستجو )
کلمات کلیدی تنها یک مورد از مجموعه تکنیک هایی است که برای بهینه سازی موتور جستجو (سئو) و رسیدن به رتبه اول در صفحه نتایج موتور های جستجو مانند گوگل به کار می رود.
هرچه در گوگل رتبه بهتری داشته باشید، شانس بیشتری دارید تا پرسونای خریدار وبلاگ شما را بیابد، قیف بازاریابی را طی کند و با شما وارد معامله شود.
برای انجام این کار محتوای شما باید برای موتورهای جستجو بهینه شود. چرا که هدف گوگل این است که در قبال جستجوی افراد ، تجربه خوبی از نتایج جستجو به خواننده ارائه دهد.
در اینجا به شما کمک می کنیم که چگونه این کار را انجام دهید:
• نتایج خود را با ابزار گوگل آنالیتیکس تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید کدام پست ها را باید ویرایش کنید تا بهتر شوند.
• با استفاده از ابزار Google Search Console و آپلود نقشه سایت خود.
• اگر با ورد پرس کار می کنید نصب افزونه های سئو مانند Yoast .
• با استفاده از کلمات کلیدی که گوگل در قالب ابزارهایی مانند Keyword Planner در اختیارتان می گذارد.
• بهینه کردن کاربرد کلمات کلیدی، به عنوان مثال قرار دادن آن ها در بین 100 کلمه اول و برخی از زیرعنوان ها.
• انتخاب URL های کوتاه و کاربرد کلمات کلیدی در آن ها.
• بهینه سازی صفحات سایت برای تلفن همراه.
• بهبود سرعت سایت و آزمایش آن در Google PageSpeed Insights.
• طراحی محتوا بر اساس بهترین روش های سئو برای رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل.
• استفاده از بک لینک ها.
اینها روش های رایگان بهینه سازی سایت برای گوگل هستند که هم خودتان می توانید انجام دهید و هم برون سپاری نمایید .

7. محتوا را در کانال های مختلفی انتشار دهید
شما می توانید برای انتشار محتوای خود از کانال های مختلفی مانند وبلاگ، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و ... استفاده کنید تا مخاطبان بیشتری به محتوای شما دسترسی یابند.
حضور در کانال های مختلف راهی برای پیروزی در بازاریابی محتوا است. برخی از متداول ترین کانال ها برای ترویج محتوا عبارتند از:
• شبکه های اجتماعی
با سرمایه گذاری و فعالیت در شبکه های اجتماعی می توانید به مخاطبان زیادی دست پیدا کنید و آنها را به بازدید از وبلاگ یا وبسایت شرکت خود دعوت کنید.
پلتفرمهای شبکههای اجتماعی علاوه بر امکان دسترسی به میلیونها نفر، به شما امکان میدهند تا محتوای خود را بدون هیچ هزینهای منتشر کنید. و این دلیل محبوبیت آن ها در بین مردم است.
در ضمن در این شبکه ها میتوانید با صرف هزینه و سفارش به پیج های تبلیغاتی، فالوورهای پیج تان را افزایش دهید.
بازاریابی محتوایی اینستاگرام ، بازاریابی محتوایی تلگرام ، بازاریابی محتوایی یوتیوب و بازاریابی محتوایی در پیامرسان های داخلی مانند آپارات ، بله و .. از جمله متداول ترین شیوه های حضور در شبکه های اجتماعی در ایران است .
• ایمیل ها
بازاریابی ایمیلی هنوز زنده است. این کانال بیشترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را در میان کانال های رایج در استراتژی بازاریابی محتوا دارد. علاوه بر این، این کانال دارای هزینه کم و قابلیت پیش بینی بالا برای مخاطبان هدف است.
• پیامرسان ها
پیام رسان های واتس اپ، فیس بوک و اینستاگرام به یک پدیده ارتباطی بزرگ تبدیل شدند. و یک کانال دیگر را برای بازاریابان محتوا باز کردند. اکانت های شرکتی در این اپلیکیشن ها در سراسر جهان در حال گسترش است و هر روز بیشتر برای ارتباط برندها با مخاطبانشان استفاده می شود.

8. تحلیل و اندازه گیری نتایج
در یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب، اهداف علاوه بر این که دست یافتنی بوده، قابل اندازه گیری نیز هستند. بنابراین هر چند وقت یکبار میزان پیشرفت خود را با جمع آوری داده ها در بازه های زمانی معین مثلا ماهی یک بار اندازه گیری کنید. سپس با توجه به نتایج در صورت نیاز بازه زمانی را کمتر یا بیشتر کنید. همچنین بسته به انتخاب خود می توانید چند معیار کلیدی را برای نظارت هفتگی انتخاب کنید تا مطمئن شوید که در راستای اهداف خود در حال حرکت هستید. به عنوان مثال:
• ترافیک وب سایت
• بازدید از صفحه
• فروش آنلاین و آفلاین برای محصولات جدید و موجود
• اشتراک های ایمیل
• اشتراک وبلاگ و فالوور های شبکه های اجتماعی
• نظرات و کامنت های وبلاگ وشبکه های اجتماعی
• نرخ های تبدیل
• شایعات اجتماعی
داده های خود را مرتبا تجزیه و تحلیل کنید تا معیار مشخصی از میزان پیشرفت خود بدست آورید.
سپس، با بقیه اعضای تیم یا چند نفر از دوستان و شرکای مورد اعتماد خود در مورد نتایج مشورت کنید و استراتژی فعلی خود را با نتایج حاصله تطبیق دهید.
این را از من بپذیرید که در بازاریابی دیجیتال چیزی به نام شکست وجود ندارد. هر چه هست تجربه و یادگیری است. بنابراین اگر در اولین تلاش ها، کار ها طبق برنامه پیش نرفت، نا امید نشوید.

اصول بازاریابی محتوایی چیست؟
برای راه اندازی یک کسب و کار موفق ، جذب مشتری و تبدیل شدن به یک برند معروف باید از بهترین روش ها بهره گرفت تا در میدان رقابت جلوتر از سایرین بود.
به طور خلاصه، اصول کلیدی بازاریابی محتوا دستورالعمل ها و قوانین آزموده شده ای هستند که به بازاریابان کمک می کنند تا به اهداف خود دست یابند. در اینجا چند نمونه از مهم ترین آن ها را برای شما آورده ایم .
نکته های طلایی در بازاریابی محتوا
1) نیاز های عاطفی مشتری را در نظر بگیرید
ارزش یک محتوای خوب بسیار بیشتر از نمایش یک محصول و گفتن این موضوع به مردم است که چرا باید آن را بخرند. هدف یک محتوای مطلوب این است که واقعاً در سطح عمیقتری برای مصرفکننده مفید باشد. به این معنی که ضمن اطلاعرسانی برای مخاطب خود الهامبخش است و به او انگیزه می دهد. همچنین علایق مخاطب را در نظر می گیرد و برای او سرگرمکننده است.
این جمله را به یاد داشته باشید . محتوای خوب ، محتوایی است که ارزش آفرین باشد و نیازهای کاربران را هدف گرفته باشد .

2) ثبات و استمرار کلید پیروزی است
با یک گل بهار نمی شود. تولید محتوا باید استمرار داشته باشد. برای موفقیت در این پروسه شما باید صبر و شکیبایی داشته باشید. در ضمن مرتبا محتواهای نو و باکیفیت تری تولید و ارائه کنید. مثلا هفته ای یک بار ویدئویی در یوتیوب و یا آپارات منتشر کنید. همچنین می توانید به صورت ماهیانه شش یا هفت مقاله در وبسایت خود بارگذاری کنید. این کار علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان بیشتری را روانه سایت شما می کند از نظر سئو نیز سایت را بهبود می بخشد. بعد از اینکه مدتی مثلا شش ماه ادامه دادید کم کم متوجه می شوید بازدیدکنندگان سایت شما بیشتر شدند یا تعداد فالوور های پیج شما زیاد شده است. اینجاست که شما دارید به هدف نهایی خود نزدیک و نزدیک تر می شوید.
به این نکته هم توجه داشته باشید :
مخاطبان شما باید بدانند که چه زمانی باید منتظر دیدن محتوای جدیدی از شما باشند. بنابراین مهم است که یک برنامه انتشار محتوای منظم داشته باشید.
3) انسانیت خود را نشان دهید
برندها از این جهت که منحصر به فرد هستند بسیار شبیه به مردم هستند. هر برند ، انعکاسی است از صداها، ارزش ها، مواضع و اصول خاص خود . هدف یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب، نشان دادن جنبه انسانی یک برند یا شرکت است.
4) از صحبت مستقیم در مورد فروش خودداری کنید
اگرچه گاها هنگام بازاریابی محصولات یا خدمات، صحبت از فروش اجتناب ناپذیر است، اما در کل سعی کنید مخاطبان فراموش کنند که فروش هدف اصلی تلاش های بازاریابی محتوایی شماست .
محتوایی که به بهترین شکل در جامعه طنین انداز می شود و بیشترین اشتراکگذاری را به خود اختصاص می دهد محتوایی است که در سطح عمیق تری با خواننده ارتباط برقرار میکند.
بگذارید با زبان ساده تری با هم صحبت کنیم : بازاریابی محتوا بر اساس فروش مستقیم محصولات و خدمات کار نمی کند. بنابراین زیاد به تعریف و تمجید از محصولات و خدماتتان نپردازید. این باعث می شود مخاطبان از سایت شما زده شوند و آن را نادیده بگیرند. در عوض در قالب های مختلف به ارائه آموزش های مفید به کاربران بپردازید. مثلا اگر کسب و کار شما در ارتباط با گل و گیاه است، مقالات یا ویدئو هایی در مورد پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی و یا روش های مقابله با آفت ها و امراض گیاهان آپارتمانی منتشر کنید.

5) ارزش ارائه دهید
هرچه ارزش و منحصر به فرد بودن بیشتری با محتوای خود ارائه دهید، در نهایت موفق تر خواهید بود. پس سعی کنید در کاری که انجام می دهید بهترین باشید. به مردم نشان دهید که چرا باید به آنچه می گویید اهمیت بدهند. مطمئناً آن ها ندای درونی شما را خواهند شنید. چرا که هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
همیشه مفهوم محتوای ارزش آفرین را در ذهن خود داشته باشید . قرار است با تولید محتوای کاربردی ، به افزایش اگاهی مخاطب خود کمک کرده یا به نوعی ، نیازها و درخواست های او را پوشش دهید .

10 فرمت تولید محتوایی کارآمد برای استفاده در استراتژی شما کدامند؟
تا به حال به چند فرمت تولید محتوایی اشاره کردیم. همچنین گفتیم هر کدام از آن ها با توجه به مراحل قیف بازاریابی که سرنخ های فروش در آن قرار دارند، بهتر است از چه طریقی منتشر شوند. حالا بیایید با جزئیات بیشتری در مورد آنها صحبت کنیم.
1) پست های وبلاگ
پست های وبلاگ بهترین منابع برای بهبود سئو، جذب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو و پایه و اساس استراتژی بازاریابی محتوا هستند.
برای نوشتن یک پست وبلاگ، ابتدا باید به کلمه کلیدی آن محتوا فکر کنید. تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای اینکه بدانید مخاطب شما به دنبال چه چیزی است، ضروری است. پس از آن، برای تولید متن به یک کپی رایتر نیاز دارید.

کپی رایتر کیست ؟
کپیرایترها طی سالها نوشتن و کسب تجربه، تکنیکهای مختلفی برای نوشتن محتوا ایجاد کردهاند که خواننده را متقاعد میکند تا اقدامی مانند خرید انجام دهد.
پس از نوشتن محتوا، باید آن را متناسب با تمام قوانین سئو بهینه کنید. این بهینه سازی، محتوای شما را به جایگاه اول در موتورهای جستجو می رساند.
در مورد کلمات کلیدی این را هم اضافه کنم که آمار ها نشان داده است پست های طولانی تر تا 2000 کلمه از نظر کلمات کلیدی رتبه بهتری در نتایج جستجو دریافت می کنند. همچنین امکان گرفتن بک لینک های بیشتری در مورد آن ها وجود دارد. وقتی سایت های دیگر به محتوایی در سایت شما لینک می دهند (بک لینک)، باعث می شود سایت شما از نظر سئو امتیاز بیشتری بگیرد. البته باید مراقب باشید با زیاده گویی حوصله خواننده را سر نبرید.
2) اینفوگرافیک
اینفوگرافیک یک قالب محتوایی است، که اطلاعات را از طریق منابع بصری مانند تصاویر، وکتورهای گرافیکی و فنون چاپ زیبا و کاربردی به خوانندگان می رساند.
کارکرد اینفوگرافیک توضیح دادن سریع و عینی مطالب است، به طوری که شخص فقط نگاه می کند و بدون هیچ تلاشی پیام را درک می کند.

فرآیند تولید اینفوگرافیک در ابتدا مانند ایجاد یک پست وبلاگ است، اما پس از بررسی و قبل از انتشار، توسط یک طراح گرافیک طراحی می شود. بهتر است از این نوع محتوا، در صفحات فرود برای تولید سرنخ های فروش استفاده کنید.
3) ویدئو ها
امروزه برای بیشتر ماندن در بازار رقابتی آنلاین، یافتن راهی برای جلب توجه مخاطب بسیار مهم است. استفاده از ویدیوها در استراتژی بازاریابی محتوا خیلی ضروری است. چون ویدئو قالبی است که میتوانید آن را در هر جایی و حتی در حال انجام کارهای دیگر مانند سالن انتظار، وسایل نقلیه عمومی و... به مردم ارائه کنید.
از آنجا که مردم محتوای ویدئویی را نسبت به دیگر انواع محتوا بیشتر مصرف می کنند، بازاریابی ویدئویی می تواند سریع و موثر مخاطبان شما را جذب کند. بنابراین ویدئو یکی از بهترین انواع محتوا در استراتژی شماست.
همچنین طبق گفته Think With Google بطور متوسط 80 درصد مردم موقع تحقیق برای خرید محصول، کلیپ های ویدئویی را برای جستجو انتخاب می کنند.
یکی از ویژگی هایی که محتوای ویدئویی را نسبت به سایر انواع محتوا متمایز می کند، این است که مردم مدت زیادی تحت تاثیر ویدئو باقی می مانند، حتی اگر بعد از تماشای ویدئو تصمیم به خرید نگیرند.
اگر ویدیوی خود را از طریق کانال یوتیوب منتشر می کنید، تکنیک های بهینه سازی خوبی وجود دارد که تضمین می کند ویدیوی شما توسط کاربران این پلتفرم دریافت شده است. همچنین استفاده از تگ ها، توضیحات ویدئو، زیرنویسها و لینک دادن به صفحات دیگر مرتبط با محتوا، روش هایی است که می توانید برای بیشتر دیده شدن ویدئو از آن استفاده کنید.
4) کتاب های الکترونیک
یکی از بهترین انواع محتوایی که شما می توانید در ازای دریافت برخی اطلاعات، مانند نام و ایمیل مخاطبین به آن ها ارائه دهید، کتابهای الکترونیکی یا ایبوک ها هستند. اغلب بازدیدکنندگان معمولا نمی توانند در برابر دانلود این نوع نشریه ها مقاومت کنند به خصوص زمانی که موضوع در ارتباط با آن ها باشد.
کتابهای الکترونیکی به شما این امکان را میدهند که علاوه بر دریافت اطلاعات مخاطبین از طریق فرمها در صفحات فرود، عمیقتر وارد موضوع شوید و نکاتی را توضیح دهید که در یک پست وبلاگ معمولی مورد بررسی قرار نگرفتهاند.
به همین دلیل، این قالب محتوا یک منبع کامل و کارآمد، برای افزایش سرنخ های فروش و در نتیجه افزایش فروش شما است.
تولید یک کتاب الکترونیکی مانند یک پست وبلاگ، شامل ایجاد متن و سپس بازنگری آن و طراحی توسط یک طراح گرافیک است.
5) مطالعات موردی و رضایتمندی مشتری
در بازاریابی محتوایی، مطالعات موردی و رضایتنامه مشتری ، بهترین حامی اعتبار یک برند هستند. استفاده از این نوع محتوا در مرحله انتهای قیف بازاریابی بسیار مهم است.
مطالعات موردی شرح رضایت مشتریان از محصولات و خدمات شماست که خودشان برای شما ارسال کرده اند.
یکی از ویژگی های این نوع محتوا، این است که کاربرد ها و مزایای محصولات و خدمات شما را پررنگ و برجسته می سازد. همچنین می توانید مطالعات موردی و رضایتنامه های مشتریان را در وب سایت سازمان و یا در وبلاگ شرکت نیز قرار دهید.
برای تولید یک مطالعه موردی و رضایت نامه مشتری، باید با مشتریان خود مصاحبه کنید. از آن ها بخواهید در مورد نوع مشکلی که سعی در حل آن داشتند، صحبت کنند و نحوه ارائه راه حل توسط محصولات شما را بازگو کنند.
6) پست های شبکه های اجتماعی
پست های شبکه های اجتماعی، بهترین ابزار برای تبلیغ محتوای منتشر شده در کانال های دیگر، مثلا وبلاگ ها هستند.
استفاده از این نوع محتوا مزایای زیادی دارد، اما اصلی ترین کاربرد این شبکه ها، ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان و تحریک آنها برای تعامل با برند شما است.
با استفاده از شبکه های اجتماعی، علاوه بر تبلیغ محتوای کانالهای دیگر، می توانید مستقیماً در آن ها تولید محتوا کنید. مثلا در اینستاگرام و فیسبوک استوریهای جذاب و کاربردی بگذارید.

تولید پست برای شبکههای اجتماعی، شامل انتخاب تصاویر با کیفیت خوب برای نشان دادن موضوع موردنظر و نوشتن متنهای کوتاه و هدفمند، همراه با دعوت به اقدامی (مثلا خرید) است. در حال حاضر که این مقاله منتشر می شود ( بهمن 1401 ) تولید پست برای اینستاگرام و تلگرام ، بیشترین تاثیر را در بین مخاطبین دارد .
7) بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی، بهترین ROI را در استراتژی بازاریابی دیجیتال دارد.
در این روش میتوانید با استفاده از ایمیلهای ارتباطی، تبلیغاتی و معاملاتی، به اهداف مختلفی دست یابید. در ادامه به دو روش بازاریابی ایمیلی بعنوان نمونه اشاره می کنیم :
• جریان های پرورشی (ایمیل های متوالی):
جریان های پرورشی، شامل مجموعه ای از پیام های ایمیلی متوالی است که خواننده را گام به گام تا رسیدن به هدف نهایی ترغیب می کند . استفاده از این نوع محتوا، برای عبور از مراحل قیف بازاریابی توصیه می شود.
جریان ، باید یک هدف داشته باشد، و هر ایمیل خواننده را به سمت ایمیل بعدی سوق دهد، تا زمانی که شخص پیام نهایی را دریافت کرده و اقدام مورد انتظار شما مانند تماس با شرکت یا خرید محصول را انجام دهد.
• خبرنامه
شما می توانید برای انتشار اخبار مربوط به شرکت، یا حتی برای به اشتراک گذاشتن پست های وبلاگ جدید، از خبرنامه ها استفاده کنید . یکی از بهترین راهها برای رساندن خبرنامه به مخاطبین ، ارسال ایمیل است .
8) وبینار
وبینارها یک فرمت محتوایی عالی برای ارتباط با مشتریان و همچنین آموزش دادن به آن هاست.
در طول این پخشهای زنده، شما میتوانید به سؤالات مشتریان، درست و به موقع پاسخ دهید. علاوه بر این می توانید از محتوای ایجاد شده برای نوشتن پستهای وبلاگ جدید، استفاده کنید.

برای تولید یک وبینار، باید از قبل ، یک دستور جلسه و نیز ارائه ای از موضوع مورد نظر خود را آماده کنید. یادتان باشد مخاطبین خود را با مقدمات و تشریفات جالبی به وبینار دعوت کرده و حتما یک روز قبل، تاریخ پخش وبینار را به آن ها یادآوری کنید.
برای اطمینان بیشتر، می توانید لیستی تهیه کنید و تمام جزئیات را مانند کارهایی که باید انجام شوند، تجهیزات لازم و ... در آن وارد کنید تا مطمئن شوید چیزی از قلم نیفتاده است.
9) پادکست
این روزها در بحث بازاریابی محتوا، پادکستها در تولید محتوای آنلاین، خیلی داغ شدهاست. دلیل آن خیلی ساده است.
چون مانند یک پست وبلاگ، پادکست ها یک راه ساده و کاربرپسند، برای حفظ ارتباط دائمی با مخاطبان هدف شما هستند.
با کمک پادکست ها می توانید پیام های بازاریابی خود را بدون زور و اجبار به مخاطبین خود منقل کنید و اعتبار برند خود را به عنوان یک مرجع معتبر بالا ببرید.
تولید پادکستها نسبت به ویدئو آسانتر و ارزانتر است، بنابراین از نظر اقتصادی نیز مقرونبهصرفه هستند.
برای شروع میتوانید با یک سایت تولید پادکست قابل اعتماد همکاری کنید. مانند iHeartMedia یا Wondery
در این سایت ها شما از مجموعه کاملی از ابزارهای مفید برای ایجاد و تبلیغ پادکست خود استفاده می کنید، اما باید واقعاً یک کار منحصر به فرد ارائه دهید.
اگر ترجیح می دهید به صورت انفرادی پادکست تهیه کنید، نرم افزارهای خوبی برای تولید و ویرایش آن در بازار وجود دارد.
تبدیل شدن به یک مهمان معتبر در یک پادکست معتبر در حوزه کاری خود، نیز گزینه ای است که می توان به آن فکر کرد.
در ایران برای انتشار پادکست ، پلتفرم castbox بسیار شناخت شده است و طرفداران بسیاری دارد .
10) آگهی پولی
به عنوان یک بازاریاب، شما نباید بیش از حد به تبلیغات پولی تکیه کنید، زیرا برای بهتر دیده شدن، هیچ جایگزینی بهتر از دسترسی ارگانیک و سئو وجود ندارد.
با این حال، هنوز هم این روش ،یکی از استراتژی های قوی بازاریابی محتوایی محسوب می شود.
بازاریابی محتوایی از طریق تبلیغات پولی، یک راه عالی برای معروفیت آنی شرکت های جدید و نوظهور و یا برندهایی است که تغییر نام داده اند.
همچنین این روش بازدهی سریع، قابل اعتماد و قابل پیش بینی دارد. مخصوصا موقعی که این استراتژی بازاریابی را با ضرب الاجل های زمانی مشخص و دقیق اجرا می کنید. بازاریابی محتوایی از طریق تبلیغاتی پولی، زمانی موثرتر است که با بازاریابی درونگرا همراه شود.
برنامه بازاریابی محتوای پولی را می توان از طریق پلتفرمها و کانال های مختلفی از جمله شبکههای اجتماعی، صفحات فرود و بنرهای کلاسیک اجرا نمود.
از روش تبلیغاتی پولی برای راهاندازی و شناساندن اولیه برند و از بازاریابی درونگرا به عنوان راهی برای افزودن عمق، ماهیت و ماندگاری کسب و کار خود استفاده کنید.
تبلیغات پولی روشی فوقالعاده برای انداختن نام شرکت شما بر سر زبان هاست، اما در نهایت این تلاشهای بازاریابی درونگرای شما خواهد بود که مشتریان سرسخت و مادامالعمر را به کسب و کار شما جلب میکند.
مثال هایی از بازاریابی محتوایی
خب، حالا آماده اید تا نگاه دقیق تری به بازاریابی محتوایی موفق در عمل داشته باشید؟ پس بیایید با هم تعدادی از این نمونه های درخشان را بررسی کنیم.
وبلاگ نویسی: HubSpot
از بین وبلاگهای معروفی که می توان گفت وبلاگنویسی را به عنوان یک استراتژی پایه در بازاریابی محتوا به کار گرفتند، نمی شود نامی از وبلاگ HubSpot نبریم.
در واقع، HubSpot به دلیل پست های عمیق و فوق العاده مفید وبلاگ در موضوعات مختلف، و نیز خدمات اصلی و ضروری که ارائه می دهد، مشهور شده است.
اگر نگاهی به حضور HubSpotدر فیس بوک و لینکدین بیندازید، نمونه های عالی از بازاریابی ویدئویی آن ها را مشاهده می کنید که برای جلب توجه بیشتر به وبلاگ در حال رشد خود استفاده کردند.
من سالهاست که از محتوای هاب اسپات بهره می برم و به نظرم ، شرکت هاب اسپات از موفق ترین نمونه ها در تولید محتوا است. این شرکت ، عرضه کننده نرم افزار ها و خدمات دیجیتال مارکتینگ است. سایت این شرکت اصلی ترین و کاربردی ترین سایت در زمینه بازاریابی محتوایی است. کمپین تولید محتوا در این سایت انواع مختلف محتوای ارزشمند و مفید را در قالب های گوناگون متنی، ویدئویی، اینفوگرافیک و ... به صورت رایگان به مخاطبان خود ارائه می دهد. به همین جهت به مرجع موثق و درجه یکی برای یادگیری مخاطبان تبدیل شده است. راز موفقیت این شرکت ، تولید و ارائه محتوای با کیفیت و ارزشمند است. اگرچه تلاش و زمان زیادی می طلبد تا به این جایگاه رسید .
محتوای ویدئویی: HootSuite
محتوای بازاریابی ویدیویی و فرهنگ مردم اگر به زیبایی با هم ترکیب شوند، نتایج بی نظیری به همراه دارند.
ساخت ویدئو با الهام از موضوعاتی که در جامعه و برای مردم محبوبیت دارد، مانند یک سریال تلویزیونی، راهی عالی برای نشان دادن شرکت شماست. دلیلش این است که به درستی با محبوبیت های زمان خود همگام شده اید.
همچنین فرصتی عالی است برای نشان دادن زیرکی، شوخ طبعی و تسلط خود بر آنچه که برای ایجاد ارتباط پایدار با مخاطب لازم است.
برای مثال ویدئوی زیر را ببینید. این یک ویدیوی کلاسیک بازاریابی HootSuite است، که کاملاً از محبوبیت آن زمان بازی تاج و تخت شبکه HBO ، برای بازگو کردن داستان برند شرکت خود استفاده می کند.
Hootsuite یک ابزار پر طرفدار و نامی در مدیریت شبکه های اجتماعی است که طرفداران زیادی در جهان دارد. تیم تولید محتوای این ابزار ، برای جهانی کردن نام شرکت خود از ایده ای بسیار جالب استفاده کردند. آن ها ویدئویی برگرفته از یک سریال پر مخاطب را به صورت انیمیشن با موزیکی خاص و تاثیرگذار طراحی و تولید کردند. با انتشار این ویدئو ، مخاطبین سریال کنجکاو شدند تا با سایت Hootsuite و خدمات آن آشنا شوند. و به این ترتیب این شرکت تبدیل به یکی از پربازدید ترین سایت ها در زمینه مدیریت اکانت های شبکه های اجتماعی شد. کلید طلایی موفقیت آن ها استفاده از احساسات و علایق مردم بود. طرفداران این سریال با دیدن این کلیپ تحت تاثیر قرار می گرفتند و برای آشنایی و مطلع شدن از خدمات Hootsuite تشویق می شدند. اگر چه ارائه اطلاعات مفید در قالب پست های آموزشی بسیار ارزشمند است اما تنها راه نیست. ایجاد سرگرمی و توجه به علایق مردم در بازاریابی محتوا روشی است که با ایده پردازی خلاقانه می تواند موفقیت های چشمگیری برای شما به ارمغان بیاورد.
محتوای بصری: Shutterstock
Shutterstock سایتی تمام عیار در مورد تصاویر زیبا و پویا است. بنابراین منطقی است که محتوای بازاریابی بصری آن نیز از بهترین ها در اینترنت باشد.
اینفوگرافیک های این سایت نیز بسیار خلاقانه هستند .
اینفوگرافیک های تعاملی آن ها در سال 2022 ، ثابت می کند که محتوای بصری در بهترین حالت، چقدر میتواند خیرهکننده و جذاب باشد.
آن ها رنگارنگ و جذاب هستند، و در سطوح مختلف به زیبایی طراحی شده اند. به همین دلیل، ده ها هزار اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و بازدید از وب سایت Shutterstock به همراه داشته است.
برای استفاده از امکانات شاتراستوک ، بایستی اشتراک ماهانه تهیه و سپس از محتوای بصری آن در سایت یا شبکه اجتماعی کسب و کار خود استفاده کرد .
محتوای شبکه های اجتماعی: GE
وقتی به جاروبرقی ها یا ماشین های لباسشویی قابل اعتماد و کارآمد فکر می کنید، نام "جنرال الکتریک" (GE) ممکن است یکی از اولین نام هایی باشد که به ذهنتان خطور می کند.
اما شاید لوازم خانگی، به عنوان موضوعی برای مطالب بازاریابی محتوایی، برای افراد چندان هیجان انگیز نباشد. اما شرکت جنرال الکتریک، با استفاده از بازاریابی محتوایی به بهترین شکل، و استفاده از روشهای جدید و هیجانانگیز به محصولات و خدمات خود روح دمیده و به آن ها رنگ و لعاب تازه ای می بخشد.
صفحه اینستاگرام این شرکت، نمونه کاملی از کاربرد این تاکتیک در عمل است. جنرال الکتریک نه تنها از تصاویر جالب و کاربردی برای ایجاد علاقه استفاده می کند، بلکه در بازاریابی با استفاده از تاثیرگذاران اجتماعی نیز عالی عمل کرده است.
به عنوان مثال، زمانی این شرکت گروهی متشکل از اینفلوئنسرهای اینستا گرام و طرفداران پر و پا قرص شرکت را دعوت کرد تا از کارخانه و تشکیلات آن ها بازدید کنند، و بدین ترتیب بهترین و تاثیرگذارترین محتوای خود را در مورد این تجربه ایجاد نمود.
این حرکت چندین هزار فالوور جدید و نیز چندین میلیون بازدید برای صفحه اینستاگرام شرکت به ارمغان آورد.
بازاریابی محتوایی جنرال الکتریک به قدری قوی است، که به سادگی آب خوردن رقبا را از میدان بدر می کند.
بنابراین می بینیم که یک تیم بازاریابی محتوا در پشت یک شرکت می تواند با کمی تفکر خلاقانه و مهارت، از علایق مخاطبان استفاده کند و نمونه های درخشان خلق نماید.
بهترین ابزارهای بازاریابی محتوایی
اگر شما استراتژی بازاریابی محتوایی ضعیفی داشته باشید، حتی بهترین ابزارهای موجود امروزی نمیتوانند این افت را جبران کنند، اما مطمئناً میتوانند روند انجام درست کار را برای شما سادهتر کنند. در اینجا برای بررسی دقیق تر چند نمونه ابزار کاربردی و مفید را خدمت شما معرفی می کنیم:
1) گوگل داکس Google Docs
هیچ پروژه بازاریابی محتوایی، نمایشی یک نفره نیست. Google Docs تیم همکاری شما را در چندین پروژه، همزمان همراهی می کند و رایگان است. بنابراین هر برندی با هر بودجه بازاریابی می تواند از آن استفاده کند.
2) گرامرلی Grammarly
حتی خبره ترین تولیدکنندگان محتوا، نیز می بایست از نگاه شخص دومی، برای بررسی کار خود استفاده کنند تا به نقاط ضعف خود که می تواند یک پست وبلاگ را خراب کند پی ببرند. استفاده از Grammarly برای شناسایی اشتباهات املایی، دستوری و بازنگری کلی ضروری است.
3) کنوا Canva
اگر به دنبال ایجاد تصاویر منحصر به فرد برای پست های وبلاگ و یا محتواهای بصری جذاب هستید، Canva یک ابزار کاربرپسند است که سردرگمی را از روند کار شما حذف می کند.

4) ایرتیبل Airtable
تمام دادههای بازاریابی محتوایی شما نیاز به جمعآوری و تجزیه و تحلیل دارد، و باید در جایی ذخیره شوند. Airtable برای ذخیرهسازی دادههای بسیار زیاد و سازماندهی آنها از شروع پروژه تا پایان، گزینه ای ایدهآل است. علاوه بر این، ابزار هایی مانند تقویم محتوایی ، ابزارهای ردیابی کمپین، ابزارهای مدیریت کاربردی و غیره دارد.
5) باز سامو BuzzSumo
هرچند ممکن است شما بهتنهایی، ایدههای محتوایی خوبی به دست آورید، اما داشتن یک ابزار کاربرپسند برای مواقعی که به ایده های بیشتری نیاز دارید ضرری ندارد. BuzzSumo میتواند به شما کمک کند تا موضوعات داغ و پر مخاطب را برای تولید محتواهای با کیفیت کشف کنید.
6) اهرف Ahref
سئو برای هر نوع محتوای بازاریابی که قصد ایجاد آن را دارید، ضروری است. Ahref تحقیق کلمات کلیدی را با درجه اطمینان بالا برای شما انجام می دهد. اهرف دارای شش ابزار کلیدی و مهم در رابطه با تحلیل رقبا، جستجوی کلمات کلیدی، جستجوی بک لینک ها، بررسی محتوا، بررسی رتبه سایت ها، و پایش وبسایت است.
نقش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی محتوایی چیست؟
"بازده سرمایه گذاری" یا "نرخ بازگشت سرمایه" (ROI) معیاری است که باید در تمامی استراتژی های بازاریابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بنابراین در بازاریابی محتوا نیز یکی از مهمترین معیارها و احتمالاً محبوب ترین معیاری است که توسط مدیران بازاریابی مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد.
(ROI) یک معیار بسیار ساده است که دید کلی از نحوه عملکرد یک سرمایه گذاری به شما می دهد. برای محاسبه ROI، فقط کافیست مقدار درآمد را منهای مقدار خرج کرد نمایید و حاصل را بر مقدار خرج کرد تقسیم کنید.
با کاربرد این روش در کسب و کار خود در درازمدت، نتایج خوبی خواهید داشت، به خصوص اینکه تمام محتوایی که ایجاد می کنید به دارایی شرکت تبدیل می شود.
سخن پایانی
همانطور که می بینید، بازاریابی محتوا در استراتژی بازاریابی دیجیتال ضروری است. ایجاد پرسونای خریدار، نوشتن محتوایی که خواننده را متقاعد کند، در نظر گرفتن مراحل سفر مشتری و استفاده از کانال های مناسب مطمئناً شرکت شما را نسبت به رقبا متمایز می سازد.
وقتی صحبت از بازاریابی محتوا می شود، موفقیت چیزی فراتر از ایجاد یک استراتژی و پایبندی به آن است.
شما به افراد مناسب در هیئت مدیره نیاز دارید، تا به شما کمک کنند تا نیات خود را به نتیجه برسانید. افراد خبره ای که با تولید محتوای با کیفیت، می توانند به هویت برند شما کمک کنند.
منبع تحقیق : سایت راک کانتنت
ترجمه و بازنویسی : تیم نویسندگان ماتریس مارکتینگ










