همزمان با گسترش شبکههای اجتماعی جدید ، یافتن بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار ، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است . اما وجود پلتفرم های گوناگون و متنوع ، ممکن است موجب سردرگمی ما شده و در انتخاب گزینه مناسبی که موجب ارتقای برند ما شود دچار اشتباه شویم .
به همین دلیل فهرستی از بهترین شبکه های اجتماعی سال گذشته یعنی سال 2022 را تهیه و بررسی کرده ام . در این مقاله در مورد تعداد کاربران و ویژگیهای کلیدی هر پلتفرم و این که کدام گزینه می تواند برای برند شما مناسب ترین باشد، بیشتر میآموزید.

اهمیت شبکه های اجتماعی برای کسب و کار
شبکه های اجتماعی راه مناسبی برای دستیابی به مخاطبان را فراهم می سازند . حدود 4/58 درصد از جمعیت جهان ، کاربران فعال شبکه های اجتماعی هستند و روزانه متوسط 2 ساعت و 27 دقیقه را در این شبکهها میگذرانند. سه ویژگی مثبت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها عبارتند از :
• شناسایی و درک مخاطبان :
شبکه های اجتماعی به شما شناخت کاملی از مخاطبان هدف میدهند. در این شبکه ها می توانید پست هایی که مخاطبان شما دوست دارند و به اشتراک میگذارند را ببینید. در نتیجه محتوای مرتبط و مناسب تری برایشان آماده کنید. همچنین متوجه می شوید مخاطبان هدف چه محصولات یا خدماتی را نیاز دارند. با حضور فعال در شبکه های اجتماعی می توانید مشخص کنید چه گروه هایی از مردم، به کسب و کار شما علاقه بیشتری دارند.
• سنجش احساسات مشتریان برند در شبکه های اجتماعی:
یک نکته مهم و ارزشمند اینست که در شبکه های اجتماعی ، میتوانید مشتریان خود را مرتبا رصد کنید ، با آنها تعامل کنید و از طریق ارتباط آنلاین به میزان رضایتشان از محصولات و خدمات خود پی ببرید. و صد البته این کمک می کند تا برای برند خود هدف گذاری بهتری انجام دهید .
• سرویس دهی به مشتری در شبکه های اجتماعی:
می خواهم یکی از رازهای موفقیت برندهای بزرگ را برایتان بگویم : یک حساب کاربری تجاری ، فقط مختص سرویس دهی به مشتریان ایجاد کنید . اینگونه اعتماد مشتریان به شما بیشتر شده و ارتباط شما با آنها سریعتر و موثرتر می شود .
در شبکه اجتماعی برند خود ، بخشی را به پشتیبانی از مشتریان خود اختصاص دهید و عملا با یک تیر دو نشان بزنید : نخست اینکه به مشتریان خود احترام گذاشتید. دوم اینکه اگر بخش جداگانه ای در سازمان خود جهت ارتباط با مشتری ندارید ، این تدبیر باعث پوشش این نقصان می شود .

انتخاب بهترین شبکه اجتماعی
در حال حاضر شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارد و هر سال بر تعداد و تنوع آن ها افزوده می شود. بنابراین ممکن است موفقیت برند شما در پلتفرمی باشد که آن را نادیده گرفتهاید. اگر میخواهید مطمئن شوید که شبکه اجتماعی مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب کردهاید، و یا قصد انتخاب شبکه اجتماعی جدیدی دارید ، این فهرست پیش روی شماست .
معرفی ۱۰ شبکه اجتماعی برتر دنیا در سال2022
فیس بوک :
2 میلیارد و 930 میلیون کاربر فعال در ماه 
• بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا تا سال ۲۰۲۲
• یک صفحه تجاری فیس بوک، به مانند یک وبسایت ثانویه و یک فروشگاه آنلاین برای شما عمل میکند.
• امکان تبلیغات گسترده برای دسترسی بیشتر به مخاطبین در آن وجود دارد.
فیس بوک ، قدیمی ترین شبکه اجتماعی در سال 2004 ایجاد شد و در 2007 به محبوبیت جهانی دست یافت. فیس بوک در طول سالها تکامل یافته و خدمات بسیار متنوعی از جمله دسترسی بیشتر صاحبان برند به مشتریان را ارائه می دهد. فیس بوک با داشتن نزدیک به 3 میلیارد کاربر فعال ماهیانه، یک پلتفرم عالی برای هر کسب و کاری می باشد.
اینستاگرام:
2 میلیارد کاربر فعال در ماه 
• پلتفرمی برای اشتراک گذاری عکس و کلیپ کوتاه و سرگرم کننده
• دارای فیلترها، استیکرها و امکانات و افکت های متنوع
اینستاگرام پلتفرمی دیگر از شرکت مادر فیس بوک است و با محتوایی از نوع عکس و فیلم سروکار دارد. همچنین با داشتن قابلیت تولید استوری و ریل، ارتباط با مخاطبین را بیشتر و آسان تر میکند. اگر شما به عنوان صاحب برند به دنبال جایی هستید تا محصولات خود را به معرض تماشا بگذارید، اینستاگرام یک انتخاب عالی است.در سال 1401 و تا قبل از فیلترینگ ، اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی برای کسب و کار محسوب می شد .
توییتر:
229 میلیون کاربر فعال در روز 
• پلتفرمی است که افراد در آن از اخبار مربوط به حوزه کاری خود و نیز موضوعات روز و پر مخاطب آگاه می شوند.
• گزینهی عالی برای محتوای متنی است.
• ترید های توییتر امکان ارتباط با کاربران را با بیش از 280 کاراکتر فراهم میکند.
سنگ بنای توییتر در سال 2006 گذاشته شد و از آن موقع تا به امروز در همان مفهوم اولیهاش باقی مانده است. توییتر در واقع مکانی برای یادداشت وضعیتهای کوتاه است. اخیرا توییتر تعداد کاراکترهای خود را از 140 به 280 کاراکتر به ازای هر توییت افزایش داده است. همچنین ویژگی هایی مانند ریتوییت ها، توییت های نقل قول، ترید ها و چیزهای دیگری را اضافه نموده است. اما چیزی که کاربران توییتر واقعا آن را دوست دارند ترتیب زمانی توییت ها در فید است. توییتر برای نشریات خبری، شرکت های فن آوری و شرکت های B2B گزینهی ایدهآل است.
تیک تاک:
1 میلیارد کاربرفعال در ماه 
• کلیپ های کوتاه و جذاب.
• دارای افکت ها و قابلیت های جذاب برای ساخت کلیپ.
اینستاگرام ، ایده " ریلز " را از تیک تاک کپی برداری کرد. ولی در نهایت هنوز هم تیک تاک پادشاه کلیپ های کوتاه و سرگرم کننده محسوب می شود. در تیک تاک، هر برندی می تواند با کمی خلاقیت، کلیپ های جذابی برای معرفی خود و جذب مخاطبان بسازد. تیک تاک ، در دنیا بعنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی ویژه جوانان شهرت دارد .
پینترست:
443 میلیون کاربر فعال در ماه 
• یک موتور جستجوی ایده ال برای یافتن طرحها و قالب های گرافیکی
• امکان خرید آسان و آنلاین طرحها
• نمایش طرحهای خلاقانه شما در جستجوهای پینترست
پینترست یک شبکه اجتماعی بسیار مناسب برای تجارت الکترونیک است. در پینترست صاحبان برند می توانند با ایجاد اینفوگرافیک و وبلاگهای گرافیکی، برای وبسایت خود تبلیغ کرده و بازدید سایت خود را بالا ببرند. در پینترست می توانید طرحهای خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و از این طریق کسب درآمد کنید. پینترست ، بعنوان یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی ویژه طراحان گرافیکی در دنیا شهرت دارد
لینکدین:
830 میلیون عضو 
• پلتفرم حرفه ای برای جستجوی شغل
• به اشتراک گذاری مقالات طولانی با مخاطبان
• امکان مکالمه و ارسال نظرسنجی
لینکدین یک شبکه اجتماعی مفید برای تجارت و ثبت برند است. افراد در این پلتفرم با ایجاد یک صفحه، اطلاعات رزومه ای از خود به نمایش می گذارند، و با شرکت ها و افراد مورد علاقه ارتباط برقرار میکنند . لینکدین، با ابزار جستجوی شغل، پلتفرم مناسبی برای استخدام افراد جویای کار است.
اسنپ چت:
332 کاربر فعال روزانه 
• امکان ارسال عکسها، متن ها و ویدئو های حذف شونده به دوستان و مخاطبان.
• فیلتر ها، افکت ها و ابزارهای طراحی برای ساخت ویدئوهای جذاب.
در ابتدا اسنپ چت ابزار اصلی ارسال استوری های حذف شونده بود. بعدها اینستاگرام و فیس بوک آن را در پلتفرم خود شبیه سازی کردند. ویژگی اصلی اسنپ چت، ارسال عکس و ویدئو های کوتاه و متن هایی است که پس از مشاهده ، حذف می شوند. نشریات معروف و خبرگزاری ها نیز از آن برای ارسال مقالات و متون حذف شونده بین خود استفاده میکنند.
یوتیوب:
2میلیارد کاربر فعال در ماه 
• امکان اشتراک گذاری ویدئوهای طولانی.
• کتابخانه ویدئویی برای به اشتراک گذاری محتوای آموزشی.
یوتیوب متعلق به گوگل بوده و محبوب ترین پلتفرم ویدئویی دنیاست. برای هر برندی بسیار لذت بخش است که محتوای آموزشی طولانی خود را با مخاطبینش به اشتراک بگذارد. در یوتیوب میتوانید برای هر سری از ویدئوهای مورد علاقه، لیست پخش درست کنید . اگر بخواهم بهترین شبکه اجتماعی دنیا برای فایل های ویدئویی را انتخاب کنم قطعا یوتیوب انتخاب اولم خواهد بود .
ردیت:
یک و نیم میلیارد بازدیدکننده در ماه 
• انجمنی است با اتاقهای متعدد و بی شمار به نام "ساب ردیت" برای گفتگو در موضوعات مختلف.
• در این انجمن برای پاسخ گویی می توانید از ویدئوهای آموزشی و محتوای وبلاگ خود استفاده کنید.
یک انجمن اینترنتی محبوب است که افراد درباره موضوعات مختلف مانند اخبار، صنعت، تکنولوژی، موسیقی و... در آن به بحث و تبادل نظر میپردازند. شما می توانید در ساب ردیت های مرتبط با کسب و کار خود جستجوکرده و در رابطه با زمینه فعالیت خود با سایر کاربران وارد گفتگو شوید.
کلاب هاوس:
10 میلیون کاربر فعال در هفته 
• یک پلتفرم با قابلیت چت های صوتی در موضوعات مختلف.
• پیوستن به چت های صوتی مورد علاقه.
کلاب هاوس در سال2020 در جریان بیماری کرونا به وجود آمد، تا افراد در حال قرنطینه با هم در ارتباط باشند. در کلاب هاوس اتاق های صوتی به نام "روم" وجود دارد. افراد به این اتاق ها می پیوندند تا سخنان دیگر کاربران را بشنوند. همچنین می توانند با کسب اجازه از مدیر روم در مورد موضوعی صحبت کنند. کلاب هوس یک شبکه اجتماعی منحصر به فرد و اولین در نوع خود است. اگر فکر می کنید گفتگوی صوتی برای برند و کسب و کار شما مفید است، دقیق تر به آن نگاه کنید.











