راه اندازی کانال یوتیوب برای کسب و کار ( یوتوبر شو! )

یوتیوب پلتفرمی بسیار محبوب و مکانی عالی برای نمایش کسب و کار و محصولات دیجیتالی شماست. یوتیوب با بیش از یک میلیارد ساعت تماشا در روز، اکنون دومین وب سایت پربازدید و دومین موتور جستجوی بزرگ پس از گوگل است. پس دست به کار شوید و از همین الان ویدئوهای خود را با کمک یوتیوب با سراسر جهان به اشتراک بگذارید. با هم آموزش رایگان یوتیوب را شروع می کنیم.

چگونه یک کانال یوتیوب می تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

شما ممکن است به هر دلیلی تصمیم گرفته باشید آموزش یوتیوب ببینید و یوتیوبر شوید. از کسب درآمد گرفته تا دیده شدن و کسب اعتبار و اشتراک گذاری محتوای جالب خود با دنیا. اما واقعیت این است که یوتیوب علاوه بر مقاصد فردی، در رشد کسب و کارها هم موثر و مفید است و ما به طور مفصل به این موضوع می پردازیم. ابتدا ببینیم چگونه یوتیوب به کسب و کار شما رونق می بخشد؟

سه مزیت اصلی یوتیوب عبارتند از:

  1.  در یوتیوب شما می توانید مخاطبینی از میان طرفداران خود بدست آورید و در نهایت، محصولات خود را به آن ها بفروشید.
  2. شما می توانید در موضوعاتی که به آن علاقه و تخصص دارید، به عنوان یک نویسنده معتبر یا متخصص عمل کنید. مثلا دوره‌هایی درباره آن موضوع بفروشید، کتاب بنویسید، در کنفرانس‌ها صحبت کنید، مربیگری کنید و خیلی کار های دیگری که با آموزش یوتیوب می توانید انجام دهید.
  3. یوتیوب می تواند یک محرک عالی برای ترافیک وب سایت شما باشد. هنگامی که مخاطبان وارد وب سایت شما شدند، می توانید آن ها را وارد قیف فروش خود کنید تا در نهایت درآمد کسب کنید.

آیا باید کانال یوتیوب کسب و کار خودم را راه اندازی کنم؟

بله، اما تنها در صورتی که با اهداف کسب و کار شما مطابقت داشته باشد و شما مدت زمانی را به تولید محتوای ویدیویی برای آن اختصاص داده باشید. اگر زیاد متعهد به ایجاد محتوای ویدیویی نیستید، کانال YouTube شما احتمالاً موفق نخواهد بود.

در ادامه به ده نکته کلیدی اشاره می کنیم که به شما کمک می کنند تا یک یوتوبر حرفه ای شوید:

1)    هدف کانال یوتیوب خود را بدانید.

ابتدا باید هدف کانال YouTube خود را بدانید. این یکی از مهم ترین نکات آموزش یوتیوب و  یوتیوبر شدن برای مبتدیان است.

  • اصلا آیا شما دوست دارید شور و اشتیاق خود را با جهان به اشتراک بگذارید؟
  • آیا YouTube بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای ویدیویی شما برای تبلیغ کسب و کار شماست؟
  • آیا به دنبال ادغام شبکه های اجتماعی و استراتژی های بازاریابی ویدیویی هستید؟
  • آیا سعی می کنید کانال YouTube خود را به کسب و کار خود تبدیل کنید؟

در آموزش یوتیوب تعیین هدف، مانند یک راهنما به شما کمک می کند تا شروع به تولید ویدئو کنید.

آموزش یوتیوب

داشتن درک قوی از هدف، به شما ایده هایی برای ساخت انواع محتوای ویدیویی می دهد؛ طوری که در بین مخاطبان، جای خود را حسابی باز کند. اگر بدون هدف و کورکورانه کانال YouTube ایجاد کنید، ممکن است محتوایی تولید کنید که مخاطب پسند نباشد و مشتریان احتمالی را از شما دور کند.

2)    کانال یوتیوب خود را ایجاد کنید.

آماده ایجاد یک کانال یوتیوب هستید؟ پس معطل نکنید و آموزش یوتیوب را از همین الان شروع کنید. برای راه اندازی کانال یوتیوب برای اولین بار، طبق مراحل زیر عمل کنید:

•    اگر از قبل یک حساب Google ندارید، باید برای آن ثبت نام کنید. پس از ایجاد حساب، نام کاربری و رمز عبور از شما خواسته می شود؛ شماره تلفن خود را برای تأیید حساب وارد کنید.


•    هنگامی که حساب Google خود را ایجاد کردید، به YouTube بروید و با نام کاربری خود وارد شوید.


•    در مرحله بعد، هر اقدامی که برای داشتن یک کانال YouTube لازم است، انجام دهید. مثلا گذاشتن نظر روی یک ویدیو یا ایجاد یک لیست پخش. ولی ما اقدام "آپلود ویدئو" را توصیه می‌کنیم. زیرا با دادن دستوراتی، شما را در ایجاد کانال خود راهنمایی می کند.


•    در نهایت، از شما پرسیده می شود که آیا می خواهید کانال خود را با استفاده از نام مرتبط با حساب Google خود، یا با یک حساب تجاری ایجاد کنید. مزیت استفاده از حساب تجاری یا برند این است که می‌توانید به چندین نفر دسترسی مدیریت کانال را بدهید. پس از انتخاب گزینه مورد نظرتان، YouTube کانال شما را راه اندازی می کند. به همین سادگی.

3)    حساب کاربری خود را تایید کنید.

پس از ایجاد کانال YouTube خود، باید آن را تأیید کنید. تایید حساب، ویژگی های خاصی را برای شما فعال می کند که بدون تأیید به آن ها دسترسی نخواهید داشت؛ مانند توانایی سفارشی کردن تصاویر کوچک ویدیوی شما. داشتن یک تصویر کوچک جذاب، بین افرادی که برای تماشای ویدیوی شما کلیک می کنند یا به طور کامل آن را نادیده می گیرند، تمایز ایجاد می کند.

در ابتدای آموزش یوتیوب، برای تایید حساب کاربری تان به صورت زیر عمل کنید:

•    در تنظیمات به قسمت "وضعیت و ویژگی های کانال" “Channel status and features” بروید.

•    سپس روی دکمه آبی "تایید"  “Verify” کلیک کنید.

•    از شما خواسته می شود شماره تلفن خود را بدهید، در این مرحله می توانید بین دریافت کد تأیید از طریق پیام متنی یا تماس صوتی، یکی را انتخاب کنید. این کد به سرعت به گوشی شما ارسال می شود.

4)    یک بنر ایجاد کنید.

بنر کانال بزرگ است و درست بالای صفحه اصلی کانال شما قرار دارد. این بنر اولین برداشت از کانال شما را در ذهن بیننده ایجاد می کند. در واقع این بنر، شانس شما برای ایجاد اولین دید مثبت در مخاطبان است. یک بنر تاثیرگذار به بیننده می گوید کجا آمده است؟ بیننده را ترغیب به ماندن و تماشای برخی ویدیوها می کند، و حتی ممکن است باعث شود که آن ها کمی به شما اعتماد کنند.

همراه با آموزش یوتیوب، اگر مهارت‌های طراحی دارید، در طراحی گرافیک کانال YouTube مشکلی ندارید. اما اگر به کار خود اطمینان ندارید، چندین ابزار و قالب آنلاین وجود دارد که کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. در آموزش یوتیوبر شدن همیشه نام کنوا هم مطرح می شود.  Canva یک پلتفرم طراحی گرافیکی با کاربرد آسان با چندین قالب گرافیکی کانال یوتیوب است که می تواند به شما کمک کند تا شروعی سریع در طراحی بنر خود داشته باشید.

در این قسمت از آموزش یوتیوب ، هنگامی که طرح خود را نهایی کردید، به کانال خود بروید و آن را در قسمت مخصوص بنر قرار دهید. نماد دوربین را در سمت راست بالای قسمت بنر خواهید دید. روی نماد کلیک کرده و آپلود کنید!

قبل از آپلود، روی "سفارشی کردن کانال" “Customize Channel”  در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. در اینجا پیش نمایشی از صفحه اصلی کانال خود را مشاهده خواهید کرد. در قسمت بنر روی “Add channel art” کلیک کنید، که از شما می خواهد بنر خود را آپلود کنید؛ خوب و ساده.

5)    حوزه فعالیت خود را خاصتر کنید.

در ادامه آموزش یوتیوب لازم است به صورت خلاصه نوعی از بازاریابی را برای شما توضیح دهیم:

در بازاریابی اصطلاحی داریم به نام "نیچ مارکتینگ". به این معنی که به جای رقابت با برندهای بزرگ و آن هم در یک بازار بزرگ، حوزه کاری خود را کوچک تر و محدود تر به قشر خاصی کنید. وقتی شما فعالیت خود را معطوف به یک بازار کوچک از جامعه هدف (در اصطلاح بازاریابی گوشه بازار) می کنید، احتمالا در این حوزه خیلی سریع تر معروف می شوید. بنابراین، همراه با آموزش یوتیوب سعی کنید نیچ خود را پیدا کنید و به آن بچسبید. زمینه و یا موضوعات مورد علاقه و نیز مخاطبان خود را مشخص و محدود کنید. مخاطبان بیشتر به تولیدکنندگان محتوا که دارای قدرت و مهارت هستند اعتماد می کنند و با آن ها درگیر می شوند. بنابراین همزمان با آموزش یوتیوب، حتما استراتژی محتوای ویدیویی خود را به سمت حوزه تخصصی خود هدایت کنید.

اجازه بدهید با یک مثال این مطلب را در ذهن شما جا بیاندازیم: فرض کنید که می خواهید کسب و کاری در زمینه فروش ادوات موسیقی مانند گیتار راه بیاندازید، قطعا از همان ابتدا نمی توانید با شرکت های برند فروش گیتار رقابت کنید و شکست خواهید خورد. اما اگر به جای فروش گیتار در زمینه تعمیر و نگهداری گیتار فعالیت کنید، آن وقت چه؟ مسلما در این بازار رشد و برند شدن شما (البته به شرط کیفیت خدمات) خیلی به وافعیت نزدیک تر خواهد شد. بنابراین اگر کانال یوتیوب شما در مورد تعمیر و نگهداری گیتار است، ویدیویی در مورد نحوه تعویض سیم های گیتار، گزینه ای عالی برای کانال شماست.

6)    فقط شروع به ضبط کنید.

یکی از مهم ترین نکات در آموزش یوتیوب و یوتیوبر شدن اینجاست. لطفا با دقت بیشتری توجه کنید:  با تماشای یوتیوبر های حرفه ای، شما نیز احساس مشابهی خواهید یافت. ممکن است کارهای اولیه شما خیلی چنگی به دل نزند، اما تلاش شما برای رسیدن به همین سطح نیز، ارزشمند است. به علاوه، کارهای اولیه هم می تواند مخاطبینی برای شما ایجاد کند! فراموش نکنید که "کار نیکو کردن از پر کردن است".
بنابراین در آموزش یوتیوب، نترسید و فقط دکمه ضبط را فشار دهید. هر چه زودتر شروع به ساخت ویدیوهای خود کنید. با زوایای دوربین بازی کنید. صدای خود را آزمایش کنید. دائما تولید و ویرایش کنید تا یاد بگیرید. چون دقیقا همین حالا، زمان به دست آوردن تجربه است. بنابراین فقط شروع کنید به فیلمبرداری.

سئو در یوتیوب

7)    سئو را فراموش نکنید.

یوتیوب هم یک پلتفرم ویدیویی و هم یک موتور جستجو برای ویدیوها است. ویدئوهای یوتیوب اغلب اولین نتایجی هستند که هنگام جستجو در گوگل مشاهده می کنید. پس سئو در آموزش یوتیوب جایگاه ویژه ای دارد.

با تحقیق در مورد کلمات کلیدی، ببینید چه عباراتی در زمینه کاری شما بیشتر جستجو می شود و همان ها را هدف قرار دهید. در ضمن همزمان با آموزش یوتیوب به دنبال کلمات کلیدی با رقابت کمتر اما حجم جستجوی قابل توجه نیز باشید. تحقیق در مورد رقبا را فراموش نکنید.

8)    با تجزیه تحلیل گوگل آشنا شوید.

داده ها به شما می گویند که آیا ویدیوهای شما عملکرد خوبی دارند یا خیر و آیا تلاش های سئوی شما جواب داده یا نه. تجزیه و تحلیل YouTube چندین نکته کلیدی ارائه می دهد، از جمله اینکه:

  • ویدیوهای شما چقدر بازدید دارند؟
  • این بینندگان از کجا می آیند؟
  • تعداد مشترکین (سابسکرایبر) شما چقدر است؟

در آموزش یوتیوب ، یکی از مهم ترین داده ها، زمان تماشا است. یعنی مدت زمانی که مردم صرف تماشای ویدیوهای شما کرده اند.

اصولا YouTube تمایل دارد ویدیوهایی را با زمان تماشای طولانی‌تر رتبه‌بندی کند. یوتیوب به احتمال زیاد ویدیوهایی با زمان تماشای بالا را نمایش می دهد. اما این لزوماً به این معنی نیست که حتما باید ویدیوهای بسیار طولانی تولید کنید.YouTube همچنین میانگین مدت زمان (مدت زمانی که افراد به طور متوسط برای یک ویدیو صرف می‌کنند) و میانگین درصد بازدید (چقدر از ویدیویی که مردم واقعاً تماشا کرده‌اند) را اندازه می‌گیرد. از طریق تجزیه و تحلیل YouTube می توان به هر دو معیار دسترسی داشت.

این ها معیارهایی هستند که YouTube برای سنجش میزان جذابیت ویدیوهای شما استفاده می کند و شما در آموزش یوتیوب و برای یوتیوبر شدن باید این نکته مهم را مد نظر خود قرار دهید:

هرچه ویدئوی شما جذاب تر باشد، شانس بیشتری برای رتبه بندی خواهد داشت.

9)    خیلی نگران دوربین خود نباشید.

یکی از نگرانی‌های افراد مبتدی هنگام راه‌اندازی یک کانال YouTube، تنظیم دوربین است. زیرا غالبا افراد دوست ندارند شبیه یک تازه کار با تجهیزات ضعیف به نظر برسند. اما قبل از آموزش یوتیوب این را بدانید که خرید بهترین دوربین نباید اولویت اصلی تان باشد. در شروع کار، تلفن هوشمند شما می تواند این کار را خیلی خوب برای شما انجام دهد. پس به جای اینکه فوراً یک دوربین جدید تهیه کنید، به دنبال ابزارهایی باشید که فیلمبرداری با تلفن شما را آسان‌تر می کند، مانند سه پایه.

10)    بیشتر نگران صدا باشید.

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که یوتیوب‌برهای جدید مرتکب می‌شوند، تمرکز بیش از حد بر کیفیت ویدیو و عدم توجه کافی به صدا است.

                در واقع باید برعکس باشد؛ زیرا هیچ چیز سریعتر از صدای ضعیف یک ویدیو را خراب نمی کند.

اگر صدای شما واضح نیست، یا موسیقی پس‌زمینه شما خیلی بلند است یا خیلی آرام صحبت می‌کنید.

نکته ی مهم برای افراد مبتدی در آموزش یوتیوب ( که اغلب نادیده گرفته می شود)  این است که قبل از یک دوربین خوب، روی یک میکروفون خوب سرمایه گذاری کنند.

با  یوتیوب معروف و پولدار شوید.

امیدواریم این نکات ابتدایی برای آموزش یوتیوب و راه اندازی یک کانال YouTube اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. در یوتیوب پتانسیل های زیادی وجود دارد که می توانید با ایجاد محتوای ویدیویی به آن دست پیدا کنید. چه کارآفرین باشید، چه  کسب و کار کوچکی داشته باشید، ویدیو راه بسیار خوبی برای ارتباط با مخاطبان و به اشتراک گذاشتن تخصص خود با جهان است.

موفق باشید.

منبع: kajabi.com

ترجمه و بازنویسی تیم نویسندگان ماتریس مارکتینگ